När kunder slarvar eller sätter i system att inte betala fakturan – då ska du som företagare göra så här. Spana in tipsen!
Så här tämjer du kunder som inte betalar fakturan
Mest läst i kategorin
Breakit skriver om hur vissa företag återkommande missar att betala sina fakturor i tid.
När krisen nu kryper allt närmare och gör det kärvare för både hushåll och företag är det än mer angeläget att fakturarutinerna fungerar.
Sajten nämner tre kategorier av företagare som ofta förbiser att betala sina fakturor inom utställd tidsram:
Slarviga kunder sorterar under den första kategorin, i den andra gruppen handlar det om kunder som “vill göra dig till bank” och tjänar pengar på det, och slutligen i den tredje och sista kategorin rör det sig om stora och lönsamma företag men som ändå notoriskt är sena med att reglera sina fakturor.
Så här går du tillväga för att få betalt:
För att få betalt av de slarviga kunder räcker det ofta att skicka en vänligt utformad påminnelse, men de som gjort till vana att utnyttja dig i systemet är det bara att klippa bandet med, är rådet.
När det gäller storföretag som inte gör rätt för sig och betalar din faktura i tid är tipset att vända sig till inkasso för att driva in pengarna.
Går det så långt att ärendet dessutom hamnar hos Kronofogden och tingsrätten brukar företag få ännu mer bråttom att betala, skriver Breakit.
Läs även: Svenska företag förlorar miljoner på fakturabedrägerier
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.