Har tanken någonsin slagit dig: “Jag har en grym idé och borde verkligen starta en webshop”? Då är den här artikeln för dig!
Så startar du en e-handel – utan tidigare teknisk erfarenhet
Mest läst i kategorin
Det är något lockande med tanken på att sälja online. Kanske är det friheten att jobba hemifrån, eller kanske är det för att du har
en fantastisk idé för något du vill sälja. Men vägen till en framgångsrik webshop behöver inte vara fylld med komplicerade tekniska utmaningar.
Faktum är att det finns ett par enkla steg med one.com som hjälper dig att komma igång, utan att behöva bli en
e-handelsexpert på en natt.
Steg 1: Välj rätt domännamn – ditt första intryck online
Det första du behöver när du startar en e-handel är att köpa domännamn. Det låter kanske lite tekniskt, men här handlar det om att
hitta rätt adress online för din butik på internet. Tänk på det som ditt företags namn på nätet, en kort och minnesvärd webbadress
som kunderna lätt kan hitta. Att köpa domännamn är inte svårt, och det finns massor av webbplatser där du kan registrera en. När du
väljer ditt domännamn, försök att göra det så enkelt som möjligt, undvik krångliga stavningar eller långa namn. Tänk också på ditt
varumärke. Vill du sälja tygpåsar med tryck? Då kanske något som “tygpåsen.se” skulle vara passande. Håll det relevant, lätt att
komma ihåg och kort. När du väl har ditt domännamn klart och registrerat, har du tagit ett stort första steg mot att skapa din webbplats.
På Bolagsverket kan du läsa mer om registrering av domännamn i Sverige.
Steg 2: Hitta ett pålitligt webbhotell
Nu när du har din domän, är det dags att tänka på var din webshop ska bo. Det är här webbplatsen kommer in i bilden. Ett webbhotell
är där all information och alla filer på din webbplats lagras, så att kunderna kan besöka din butik när de vill. Tänk på webhotellet som
ditt e-handelsföretags “lager” eller “kontor” på nätet. Det finns en mängd olika webbplatser att välja mellan. För den som är ny på
området rekommenderas det att välja en lösning som är enkel att använda och inte kräver någon avancerad teknisk kunskap. Ett bra
webbhotell ser till att din webshop är snabb, säker och alltid uppe. Många webbhotell erbjuder dessutom kundsupport om du skulle
stöta på problem, vilket kan vara ovärderligt när du precis har startat. Att välja ett pålitligt webbhotell betyder också att din webshop kommer
vara tillgänglig för kunder dygnet runt, vilket är en grundläggande förutsättning för att sälja online. Och om du planerar att växa och expandera
din butik, ska du välja ett webbhotell som kan växa med dig.
Steg 3: Bygg din webshop – utan att kunna koda
När domännamnet och webbhotellet är på plats, är det dags att bygga din webshop. Det finns massor av användarvänliga verktyg och
plattformar som gör det enkelt att skapa en butik online. De flesta av dessa plattformar erbjuder färdiga mallar som du kan anpassa
efter din stil och behov. Se till att din webshop är tydlig och lättnavigerad, med en bra produktbeskrivning och högkvalitativa bilder.
Kunden ska direkt förstå vad du säljer och hur de enkelt kan köpa från dig. Ju mer tilltalande och professionell din webshop ser ut, desto
mer sannolikt är det att kunderna stannar kvar och handlar. Med vertyg som one.com blir det enkelt att skapa en funktionell och
användarvänlig webbsida.
Steg 4: Marknadsför din webshop – och få kunder
När din webshop är uppe och rullar, är det dags att börja marknadsföra den, både för potentiella investerare och kunder.
Använd sociala medier för att nå ut till din målgrupp, skapa intressant innehåll och få dina kunder engagerade.
Glöm inte att göra din hemsida sökmotorvänlig också, detta kan hjälpa nya kunder att hitta dig när de söker efter produkter du säljer.
Nu: Börja sälja!
Konsumentverket har samlat viktig information och lagstiftning vad gäller e-handel i Sverige som kan vara bra att ta del av.
Men det viktigaste när du startar en hemsida är att inte göra det mer komplicerat än vad det är.
Börja smått, välj rätt domännamn, hitta ett bra webbhotell, bygg din butik och börja sälja. Och kom ihåg:
Du behöver inte vara en expert på allt för att lyckas. Det handlar om att ta ett steg i taget och lära sig längs vägen. Lycka till!
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.