Jeff Charles, en entreprenör och flitig användare av sociala forum, rekommenderar dig att inte hålla igen på reklamen för det egna varumärket i sociala mediesammanhang.
Så når du ut på sociala medier
Mest läst i kategorin
Läs om svensken som gör klocksuccé i sociala medier ›
När det gäller Twitter med över 300 miljoner globala användare brukar kutym vara 4-5 tweets per dag, men Jeff Charles skriver på sajten Smallbiztrends att han säkert tweetar 15-20 gånger om dagen.
“Det finns ingen magisk mängd när det gäller hur många tweets per dag”, anser han och konstaterar att den genomsnittliga livslängden för en tweet i nätverket är två timmar.
Därför är det bara dumt, menar han, att vara snål med tweets eftersom det inte ger den exponering som du förmodligen söker för din business.
När han själv ökade tweet-frekvensen – och började upprepa sina tweets – märkte han genast ett ökad engagemang, men det är viktigt att du känner dig för och provar dig fram för att se vad som passar bäst för ditt företag. Räkna ut hur många antal tweets som är ultimat för din affär, påpekar han på Smallbiztrends.
“En bra idé är att också titta på andras tweetar; om ämnet är intressant kanske du kan bidra i konversationen”, tipsar Jeff Charles.
Ett sätt för att öka exponeringen är så kallade hashtags, men se till att dessa hashtags är relevanta för det du vill förmedla, är rådet.
En annan expert slår fast att hashtags generar fler retweets, vilket så klart är positivt, dessutom är det ett bra sätt att visa på att du ligger i framkant i branschen.
När det gäller Facebook, den i särklass största sociala medieplattformen, använder 41 procent av världens företag i dag FB i marknadsföringssyfte, enligt artikeln.
Om du använder forumet rätt kan det öka din publik.
Ett råd är att pusha för ditt företag i riktade Facebookannonser. Facebook har som bekant verktyg som hjälper dig att sprida dina pr-nyheter till rätt mottagare, se bara till att övervaka ditt engagemang och glöm inte att interagera med publiken/kunderna, lyder tipset.
Google Plus är heller inte död som plattform, menar artikelförfattaren och lyfter fram att det är en bra plattform för såväl chatt som publiceringar av videofilmer.
Där till finns tips på hur di smartast använder Facebookägda Instagram, som i dag har omkring 77 miljoner användare, en siffra som väntas stiga till över 100 miljoner aktiva användare om drygt ett par år.
“Precis som Twitter är Instagram ett bra sätt att få kontakt med dem som redan har många följare. Det är en bra idé att börja interagera med dessa personer och påverka dem genom att kommentera deras inlägg, dela poster, och att nämna dem i det innehåll du skapar”, är tipset.
LÄS MER: “How to Crush It on the Top 4 Social Media Platforms” ›
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.