Klädföretag använder sig allt oftare av det som kallas ideologisk marknadsföring. Den riktar sig framförallt mot kvinnor. Så här lyckas man.
Så lurar reklam kvinnor
Mest läst i kategorin
”Fashioning the Ecological Crisis: Sustainability and Feminism in Fashion Advertising and Communication in Contemporary Sweden”.
Det är titeln på en ny avhandling från Lunds universitet. Den handlar om marknadsföring. Ideologisk marknadsföring.
En form som blir allt vanligare och riktar sig framförallt till kvinnor, enligt avhandlingen.
Det handlar om att få kunderna att känna att ett visst klädköp innebär en god och hållbar gärning.
Kopplas till feminism
”Conscious”, ”sustainable”, ”care” och ”female empowerment” är ord som är frekventa i de reklambuskap som ska visa att klädköp både är hållbara och på något sätt kopplade till feminism, inkludering och antirasism.
Avhandlingens författare, humanekologen Mariko Takedomi Karlsson i Lund, har bland annat intervjuat personer som arbetar med marknadsföring och hållbarhetsfrågor vid stora och medelstora svenska modeföretag.
Senaste nytt
”Engagerar sig mer”
Intervjuerna visar att företagen riktar sin ideologiska marknadsföring till i första hand kvinnor, även de som säljer till både kvinnor och män.
”En av de hållbarhetschefer som jag intervjuade bekräftade att deras kundundersökningar visade att kvinnor var mer benägna att engagera sig i hållbarhetsfrågor som miljö, feminism och antirasism”, säger Mariko Takedomi Karlsson.
”Det är en växande konsumentgrupp och man kan säga att företagen möter denna konsumentgrupps behov av att känna sig hållbara, samtidigt som företagen fortsätter att bidra till ohållbara konsumtionsmönster”.
Olika metoder
Metoderna kan variera.
Företag kan erbjuda kunder att återvinna sina kläder hos dem, mot en rabattkupong som får dem att handla ännu mer där.
”Som kund vaggas man in i föreställningen att man gör en god och hållbar gärning samtidigt som vi nu vet att de återvunna kläderna sällan används för ny textilproduktion utan ofta hamnar på soptippar världen över”, säger forskaren.
Effektiv marknadsföring
En slutsats i forskningen är att ideologisk marknadsföring är kraftfull och effektiv.
Mariko Takedomi Karlsson tror att de berättelser företag använder i denna typ av reklam kan vara ett bidragande skäl till att även medvetna konsumenter blundar för att företag talar med ”kluvna tungor”.
”Jag skulle gissa att många konsumenter köper vissa narrativ och blundar för andra, kanske handlar det om förnekelsemekanismer”, säger hon.
Läs även:
Fler öldrickande kvinnor ändrar en manscentrerad industri – Dagens PS
Reklamklassikerna som fastnat på hjärnan – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.