Det var 1800-talets kapitalism och samhällskultur som gjorde julen till det västerländska årets höjdpunkt för nöje och överdrift.
Så har reklam hjälpt till att skapa vår jul
Mest läst i kategorin
Vårt julfirande är inte så gammalt som vi vill tro. Den tidigare hedniska högtiden har omarbetats till att bli kristen och det var först under under 1800-talet som julkort, smällare och julklappar uppfanns, det skriver The Economist.
Nyårsritual flyttades fram en vecka
Julen blev västvärldens största högtid, bland annat på grund av att Storbritannien på 1830-talet lagstiftade om att den skulle vara en universell högtid, på 1870-talet följde Amerika efter.
Då flyttades nyårsritualen att ge presenter fram en vecka och bortglömda julsånger populariserades genom en annan ny skapelse, reklamdriven massmedia.
Tomtens leksaksfabrik sprungen ur reklam
Med reklamens hänvisning till magi och begär och de ledtrådar den innehåller om våra vanors ursprung bör vi reflektera över julens historiska ytlighet.
Reklamkonstnären Thomas Nast var den som kom på idén att tomten arbetar i en leksaksfabrik ovanför polcirkeln där även en massa tomtenissar jobbar.
Genom kulturen kan vi spåra hans arbete och se hur hans efterföljare har utvecklat hans bildspråk så mycket att vi glömt bort varifrån det kom. Vi ser det i tv-reklam och på reklamskyltar och det styr våra känslor och våra transaktioner.
Rödklädd tomte var först reklam
Coca-Cola har erövrat både världen och julen. För en kampanj 1931 målade den kommersiella konstnären Haddon Hubbard “Sunny” Sundblom sig själv som jultomten för att övertyga amerikanerna om att dricka kall läsk på vintern.
Hans bilder har sedan dess skapat en egen mytologi. Ofta hävdas det att det var Coca-Cola som uppfann vår glada, rödklädda, morfarsliknande tomte, men det stämmer inte, den röda tomten var standard redan innan Coca-Cola lanserade den.
Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.
Läs mer: KFC ber om ursäkt för reklam om Kristallnatten i Tyskland
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.