Det fanns en tid då inköp av flygbiljetter främst var en prisfråga. Med en olycksdrabbad flygflotta i färskt minne är vi numera som mest angelägna om att själva flygplanet ska hålla ihop.
Så flygrädda är vi – och här är det säkrast
Mest läst i kategorin
Jovisst.
Säkerheten kommer alltid först. Men sällan har den varit så viktig som nu för världens resenärer.
Efter flertalet incidenter och rapporter om missförhållanden hos flygtillverkare tittar nämligen allt fler konsumenter på en ny faktor: flygplanet och dess konstruktion.
Det visar en undersökning från juni månad utförd av analysföretaget Quantum Metric.
Flygplanet i fokus
Här framgår det att en av fem resenärer numera ägnar sig åt grundlig research – innan de bokar flygbiljetter. Vidare att omkring 55 procent av dem ändrat sina bokningsrutiner.
Allt som ett resultat av de incidenter som präglat flygindustrin.
Här är det förstås svårt att inte nämna Boeing, som även om de inte specifikt nämns i Quantum Metrics rapport, likväl har dominerat nyhetsflödet.
Lösa reservdelar och tystnadskultur
Bristande kvalitetskontroll, undermåliga reservdelar och tystnadskultur är bara en bråkdel av de brister som fläckat bolagets rykte på senare tid.
En kedja av missförhållanden som kulminerade när en dörrpanel blåste av ett ett Alaska Airlines-flyg den 5 januari i år.
Undviker lågprisflyg
Nu har tilliten fått sig en rejäl törn, varför resenärerna inte bara väljer att ducka för Boeing, utan även undvika lågprisbolag överlag.
En lösning som inte alltid lönar sig, eftersom lågprisbolag tenderar att trafikera Airbus mer frekvent än Boeing.
I tillägg till det påverkar Boeings problem alla flygbolag – oavsett affärsmodell.
Så hur ska du som konsument resonera?
Låt oss börja med det praktiska.
Svårt att runda Boeing
Trots den hårda konkurrensen mellan flygbolagen har flygplanstillverkningen länge dominerats av två giganter: USA-baserade Boeing, med över hundra års historia, och den europeiska rivalen Airbus. Tillsammans står dessa två företag för nästan all produktion av stora passagerarflygplan.
Att undvika att flyga med Boeing-tillverkade flygplan är således möjligt, men inte nödvändigtvis enkelt.
Och flygsäkerheten?
Viktigt att förstå är också att säkerheten i flygbranschen som helhet, trots skriverierna, faktiskt förbättrats under det senaste årtiondet, vilket stöds av forskning kring riskerna med kommersiella flygningar.
Här framgår det att risken för att förolyckas på ett kommersiellt flyg var 1 per 13,7 miljoner passagerare mellan 2018 och 2022. En betydande förbättring från föregående decennium, som bland annat kan härledas till branschens förmåga att hantera olyckor.
Det menar Arnold Barnett, professor i statistik vid Massachusetts Institute of Technology och medförfattare av studien.
“Medan Alaska Airlines-incidenten verkligen var en nödsituation, reagerade piloterna omedelbart och landade planet på ett säkert sätt. Således visar händelsen att även när saker går väldigt fel, så avvärjer andra delar av luftsäkerhetssystemet vanligtvis en katastrof, säger Barnett till CNBC.
Som säkrast i luften
Ska vi ta det ett steg till, kan det även sägas att flyg är långt säkrare än trafiken nere på marken.
Detta enligt Anthony Brickhouse, professor i flygsäkerhet vid Embry-Riddle Aeronautical University, som menar att bil som fordon betraktat är förenat med mer fara än flyg.
“Du löpte större risk när du körde till flygplatsen”, har han sedan tidigare konstaterat.
Läs även:
Boeings förbannelse: Två av tre visselblåsare döda. Dagens PS
Därför är du säkrare i luften. Dagens PS
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.