Entreprenörer pumpar gärna ut information om företaget, men det verkligen tricket för att få investerare på kroken är mycket enklare.
Så faller investerare pladask för din affärsidé
Mest läst i kategorin
När entreprenörer letar kapital till sin affärsidé förmedlar de mycket information till presumtiva investerare.
Men den som verkligen vill pitcha sin grej och locka riskkapitalister ska i första hand tänka på att se passionerad ut, skriver The Wall Street Journal.
Tidningen hänvisar till tolv studier av forskaren Chia-Jung Tsay, numera docent vid University of Wisconsin-Madison.
Hon lät investerare gissa vilka entreprenörer som lyckats bäst med att få loss kapital genom att låta dem ta del av videor och ljudupptagningar från olika pitchtävlingar.
De bästa gissningarna kom från investerare som såg visuella bilder framför sig av människor som gjorde sina pitchar.
Nyckeln är att visa med kroppen att du är passionerad
Slutsatsen blev att ett brinnande passionerat kroppsspråk från entreprenör går hem hos riskkapitalister.
“Vissa aspekter av information som visuella och synlig passion leder verkligen beslutsfattare”, konstaterar Dr. Tsay, enligt WSJ som uppger att forskningen på området publicerats i Academy of Management Discoveries.
I studierna som pågick under tio år ingick 1 855 deltagare, både erfarna investerare och nybörjare, som blev ombedda att tippa eller kora en vinnare i de olika entreprenörstävlingarna.
Dr. Tsay utförde sin forskning som docent vid University College London och hon menar att det går att dra viktiga lärdomar av studierna.
“De flesta företagsgrundare vet att det är viktigt att visa passion”, säger hon men påpekar att många glömmer bort att visa det i ivern att i stället kabla ut så mycket information som möjligt om företaget.
“När vi investerar så mycket tid i att bygga dessa nystartade företag, kan vi ibland försumma våra mjukare färdigheter eller egenskaper”, säger Dr. Tsay, berättar WSJ.
Läs även: 7 tips: Så lyckas du som entreprenör
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.