Dagens PS

Så drabbas europeiska bolag av Röda havet-krisen

Röda havet
Sedan flera månader tillbaka måste fraktfartyg ta långa och kostsamma omvägar för att slippa risken för attacker. (Foto: AP)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 05 feb. 2024Publicerad: 05 feb. 2024

Än så länge har konsumenterna inte behövt ta smällen för de globala transportstörningarna. Frågan är hur länge företagen kan hålla ut.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Europeiska bolag är starkt beroende av handelsrutterna från Asien till kontinenten.

Det är de som först känner av effekterna från globala transportstörningar.

Men tack vare erfarenheterna från covidpandemin har den senaste tidens kris i Röda havet trots allt haft en begränsad effekt på företagen.

Konsumenterna har också sluppit ta en större smäll än befarat, rapporterar New York Times.

Liten del av kostnaden

Läget i Röda havet efter houthi-milisens attacker på kommersiella fartyg är dock fortfarande mycket kritiskt.

Fraktpriserna har fördubblats och företagen tvingas ta kostsamma omvägar som leder till leveransförseningar, vilket Dagens PS har rapporterat om.

Eftersom frakten bara utgör en liten del av en produkts totala kostnad, har konsumenterna sluppit högre priser – än så länge.

Läs mer: Hela havet stormar – nu planerar rebellerna nya attacker Dagens PS

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

“Äter upp vinstmarginalen”

“Det kommer att vara en liten kostnadsökning och något längre ledtider, men ingenting jämfört med under covidkrisen”, säger Nikolaj Wendelboe, finanschef för Bang & Olufsen som har övergått till luft- eller järnvägstransport.

Även hårdvaruproducenten Logitech kommer att skicka fler av sina produkter från Asien med flyg. Hellre en kostnadsökning än lagerbrist, resonerar företaget.

“Vi kommer att äta upp en del av vinstmarginalen för att ta hand om kundnöjdheten”, säger finanschef Chuck Boynton.

USA-bolag mindre utsatta

Amerikanska företag är mindre exponerade mot krisen, eftersom deras import inte är lika beroende av Röda havet.

Amazons finanschef Brian Olsavsky säger att störningarna ännu inte haft någon väsentlig påverkan på företaget.

“Frågan är hur länge problemen i Röda havet kommer att bestå och huruvida det kommer att påverka framtida förhandlingar och nästa års högsäsong”, säger han.

Läs mer: Krisen i Röda havet gör att flygfrakt ökar Dagens PS

ANNONS

Inflation kan förvärras

Majoriteten av leveransföretagen rapporterar längre leveranstider.

Leveransindex är på sin lägsta nivå på 14 månader.

Förseningarna väntas skapa inflationstryck på Europas ekonomi och problem för europeiska tillverkare som redan kämpar med svag efterfrågan, skriver Financial Times.

Bilindustrins otippade vinst i Röda havet-krisen

Krisen i Röda havet fördjupas. För vissa branscher är krisen dock inte lika allvarlig. Nu ser analytiker en möjlig uppsida för bilbranschen.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS