Du som bemästrar konsten att kallprata kommer att ha ett ess i rockärmen när du ska skapa nya kontakter. Det är enklare än du tror!
Så blir du ett proffs på att kallprata
Mest läst i kategorin
Blir du kallsvettig så fort du hamnar i ett rum med främlingar? Undrar du vad du ska säga och hur du ska bryta isen?
Att kunna kallprata är inte en färdighet som människor föds med, det är något vi kan träna upp.
Lär du dig bara knepen kommer du att framstå som ett socialt proffs. Det kan du ha användning för i många olika sammanhang: på jobbet, med kunder, kollegor och vänner.
I boken Think Faster, Talk Smarter: How to Speak Successfully When You’re Out on the Spot, listar föreläsaren Matt Abrahams sina bästa knep för hur man blir en framgångsrik kallpratare.
Skippa “Hur är läget”
Det är vanligt att inleda ett samtal med slentrianmässiga fraser som “Hur är läget?” eller “Hur mår du?”. Det blir lätt att personen du pratar med bara svarar “Jag mår bra, hur mår du?”.
I stället bör du direkt inleda konversationen med en fråga som visar att du är genuint intresserad av personen, skriver Newsweek.
Frågor om omgivningen runt omkring er kan vara roligare och ett bättre sätt att bryta isen, till exempel “Har du sett så många personer med blå skjortor på en och samma plats förut” eller “Tycker du att det är för många fönster i den här byggnaden?”.
Om du ändå skulle få frågan “Hur mår du?”, kan du testa att svara mer personligt. Säg: “Det är fantastiskt, jag har precis genomfört en lyckad affär”. Det öppnar upp för samtal och frågor.
Senaste nytt
Håll inte låda – låt andra prata
Det är lätt att tänka att kallprat handlar om att du alltid måste hålla låda när du pratar med andra personer.
Tänkt tvärtom – ge andra personer utrymme och visa intresse för dem. Ställ frågor, lyft fram deras åsikter, tankar och erfarenheter.
De allra flesta människor gillar när samtal kretsar kring dem och de får komma till tals.
Gör en snygg sorti
Du behöver gå på toaletten, beställa en drink eller åka hem. Hur avslutar du samtalet på ett snyggt sätt?
Det viktigaste är att du inte bara lämnar personen/personerna. Flagga för att du måste gå.
Säg något i stil med att: “Jag måste bege mig nu, men det var väldigt trevligt att få pratas vid och få höra om hur ditt företag arbetar”.
Lägg sedan till en fråga till din samtalspartner, för att visa att du varit genuint intresserad av er konversation: “Men innan jag går måste jag bara höra om du har några bra tips som jag kan ta med mig till mitt företag?”.
Läs även: Största misstagen många gör på Linkedin
Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.
Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.