Dagens PS

Tetra Pak – allt började med en mjölpåse

Ruben Rausing
Ruben Rausings idé om smidiga och lätthanterliga förpackningar skapade en miljardindustri. (Foto: Tetra Pak)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 28 okt. 2024Publicerad: 26 okt. 2024

När konsumtionen av dagligvaror ökade, ökade också behovet av smidiga förpackningar. Det insåg Ruben Rausing, och beslöt göra något åt saken.

ANNONS

Mest läst i kategorin

New York. Staden som aldrig sover. Staden som varit vaken ända sedan europeiska kolonisatörer började bygga på ön Manhattan. Staden som välkomnade immigranter från världens alla hörn till möjligheternas land.

New York var inte bara staden som alltid var vaken. New York var också staden som växte. Inflyttningen var ständig och här blandades kulturer, bakgrunder, religioner och samhällsklasser.

Och här konsumerades det.

1920-talet – eller det glada 20-talet, som det kom att kallas i folkmun – var decenniet där pengarna flödade. En ständigt uppåtgående börs skapade nya förmögenheter som möjliggjorde en allt snabbare konsumtionstakt.

New York
New York var staden där allt hände. Och staden där Ruben Rausing såg ett behov. (Foto: www.history101.nyc)

1920 steg en ung svensk i land i New York. Hans namn var Ruben Rausing. En man med läshuvud som hade fått stipendium att studera vid Columbia University i New York.

Han skötte sina studier väl och kunde snart kvittera ut en Master of Science som belöning för sina insatser.

Men han hade också sett och konstaterat den snabba konsumtionstakten i staden, men också noterat bristen på smidiga och billiga förpackningar för affärernas dagligvaror. Här borde det finnas en nisch att skapa något bra i, resonerade han.

Lyckades inte övertala

ANNONS

Väl hemma i Sverige, fick han anställning på SLT (det som senare blev Esselte) och försökte där övertyga ledningen om det han sett i New York. Att världen behövde en ny generation förpackningar.

Gensvaret blev ljumt. För att inte säga helt utebli. Så efter några år sade han upp sig för att själv försöka förverkliga sina idéer.

Mjölpåse
Papperspåsar för torrvaror som mjöl och socker kom att bli Åkerlund & Rausings första succéprodukt. (Fot: Södermanlands läns museum)

Genom kontakter sammanstrålade han med tidningsmannen Erik Åkerlund som just sålt sitt imperium Åhlén & Åkerlund och hade fickorna fulla med pengar.

Läs mer om Erik Åkerlund här

Åkerlund tände på Rausings idé om moderna och konsumentinriktade förpackningar och tillsammans startade de företaget Åkerlund & Rausing 1929.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Lätta förpackningar

Bolagets första produkter inriktade sig på lätthanterliga två-kilospåsar för torrvaror som mjöl och socker – produkter som tidigare hade hanterats säckvis och manuellt östs upp i de kvantiteter som kunden efterfrågade.

Nu kunde produkterna förpackas klart redan innan de levererades till fabriken. Hanteringen blev smidigare och transporterna – både för grossisten som för konsumenten – förenklades betydligt.

ANNONS
Annons för Åkerlund & Rausing
Den inte alltid så ödmjuke Erik Åkerlund tog stor plats i företagets marknadsföring. (Foto: Tradera)

Bolaget växte snabbt och redan 1933 kunde Ruben Rausing köpa ut Erik Åkerlund från bolaget. Nu kunde han äntligen själv utveckla sina produkter helt efter sin egen tro.

Näsa för bra medarbetare

Parallellt med sin tekniska kunskap och förmåga att skapa nytt, hade Rausing en stor förmåga att hitta kompetenta medarbetare, samt sin att sluta gynnsamma avtal med underleverantörer. En viktig förmåga som ägare och VD i ett snabbt växande bolag.

Efter framgångarna med förpackningar för torrvaror, började Rausing snegla mot mjölk. En produkt som handlades med i mängder men som fortfarande under 1930-talet förpackades i dyra, tunga och svårhanterliga glasflaskor.

Erik Wallenborg uppfann tetra-förpackningen.
Erik Wallenberg var ingenjören som kom på idén med den speciella förpackningen. (Foto: Wikimedia Commons/CC BY-SA 2.0)

Tillsammans med Erik Wallenberg, en av bolagens skickliga ingenjörer, experimenterades det med olika nya förpackningar. Och det var också Erik Wallenberg som till slut fann lösningen i tetraedern, som 1948 kunde lanseras på marknaden.

Dubbla bolag

Ruben Rausing såg inte bara slutprodukten som viktig utan även hur den skulle tillverkas. Därför grundande han 1950 ett eget bolag för att tillverka den produktionsutrustning som behövdes för att tillverka de patenterade förpackningarna.

ANNONS
Den första maskinen
Tetra Pak:s första förpackningsmaskin levereras 1952. (Foto: Tetra Pak)

Bolaget fick namnet Tetra Pak.

Ruben Rausing kom att behålla både ägandet och kontrollen av de båda bolagen ända fram till 1965, då Åkerlund & Rausing såldes till Swedish Match.

Krävande fas

Orsaken till försäljningen var att Tetra Pak var inne i en expansiv och krävande utvecklingsfas och krävde tid och resurser för att kunna växa.

Så öppnar du en Tetra Pak.
Såhär öppnar du en pyramidtetraförpackning korrekt. (Foto: Arla Foods arkiv/Centrum för Näringslivshistoria)

Efter några tuffa år under Ruben Rausings ledning, landande Tetra Pak på fötterna och utvecklades sedan snabbt till det som idag är en miljardindustri.

1969 drog sig Ruben Rausing ur bolagsstyrelsen och lämnade över sitt livsverk till sönerna Hans och Gad.

Emigrerade

ANNONS

Själv utvandrade han till Lausanne där han bosatte sig. Banden hem till Sverige och Skåne släppte han dock inte.

Simontorp egendom
Simontorp blev Ruben Rausings fasta punkt i Sverige. (Foto: Vykort)

Han hade redan 1941 köpt lantegendomen Simontorp utanför Blentarp i Skåne, vilken han nu kunde ägna all sin tid åt.

Här fick han utlopp för sin skaparkraft genom att inrikta sig på innovationer till jordbruket. Bland annat utvecklande han nya metoder för insemination, vattenbruk och fiskodling.

Ruben Rausing dog 88 år gammal den 10 augusti 1983 och finns begravd på Raus kyrkogård söder om Helsingborg.

Läs mer om familjen Rausing här.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]