Det är en vårdform som används ofta – men som genom åren också har fått mycket kritik. Nu riktas ytterligare kritik mot vårdappen Doktor24 – från vårdgivarens egna sjuksköterskor.
Rött kort för vårdappen: “Skattebetalarna står för prislappen”
Mest läst i kategorin
Senast i september fick vårdappen Doktor24 rött kort. Då handlade det om att de överträtt regionens riktlinjer för marknadsföring.
Den här gången handlar det om varslade sjuksköterskor.
Säger upp alla
Redan i början av november kunde flera medier, däribland SVT, rapportera att vårdappen Doktor24 tänker göra sig av med alla sina sjuksköterskor som jobbar med digitala vårdbesök.
När man söker vård hos Doktor24 kommer man alltså inte först prata med en sjuksköterska. Istället får man, efter en digital bedömning, träffa en läkare direkt.
Matilda Lundblad, vd för digitalvården på Doktor.se – vilka nyligen köpte upp Doktor24 – försvarade det hela så här:
“Vi ser många dubbelbesök i dag, där patienten träffar både sjuksköterska och läkare. Det blir inte resurseffektivt”.
Beslutet har dock mötts av skarp kritik från flera av de sjuksköterskor som varslats om uppsägning.
Läs också: Efter nio månaders förhandlingar – nätläkare köper lilla rivalen. Realtid
Senaste nytt
Suger pengar
Dagens Nyheter pratar med Annette Källman Carlsson, en distriktsjuksköterska som jobbat för Doktor24 sedan start.
“Läkarna ska göra vårt jobb. De lurar systemet”, säger hon.
Det nya systemet drivs av ett digitalt verktyg som ofta hänvisar patienter till läkare – något som enligt kritiker driver upp kostnaderna för regionerna.
Enligt rekommendationer från SKR får nätläkarföretagen 275 kronor för ett sjuksköterskebesök, medan ett läkarbesök kostar 500 kronor – nästan dubbelt så mycket.
Och eftersom Doktor24:s nya system ofta rekommenderar läkarbesök även för enklare besvär som hosta eller insektsbett, skjuter kostnaderna i höjden.
“Jag undrar om folk förstår att de här onödiga läkarbesöken suger pengar ur vårdcentralerna. Du googlar på hosta och ser ”sök vård här, vi har läkare dygnet runt”. Sen är det våra gemensamma pengar som bekostar det”, säger en anonym sjuksköterska till DN.
Inte oproblematiskt
Det automatiserade bedömningsverktyget som nu ska ta sjuksköterskornas plats är inte helt oproblematiskt.
Ett test som SVT:s ”Rapport” genomförde visade att verktyget ofta rekommenderar läkarbesök, även vid mildare symptom där en sjuksköterska i många fall skulle rekommendera egenvård.
“De vill att läkarna ska jobba mer för att de ska få mer pengar”, förklarar Källman Carlsson.
Sue MacLean, en annan varslad sjuksköterska från Doktor24, pekar också på att verktyget inte kan hantera vårdärenden som kräver visuella inslag, som hudutslag.
“Det är så många av våra bedömningar som kräver att man ser bild på vad det handlar om. Men programmet kan inte analysera det alls”, säger hon till DN.
Doktor24:s vd försvarar dock beslutet och kallar verktyget för ”ett beprövat arbetssätt”.
“Digital vård är här för att stanna och patienterna är intelligenta. Ofta förstår de själva om de behöver träffa en läkare eller inte”, säger hon.
Läs också: Snårig sjukvård: Patienter lever farligt. News55
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.