H&M visar lika starka juni-siffror som före pandemin. E-handeln har hjälpt klädjätten att hålla uppe försäljningen.
Revansch – H&M tillbaka efter pandemin
Mest läst i kategorin
H&M har gjort revansch och visade lika starka siffror i början av juni som 2019.
Samtidigt som klädjätten släppte siffrorna för andra kvartalet så redovisades även försäljningen i lokala valutor – som även den fått en rejäl skjuts uppåt för de 13 första dagarna i juni – med en 35 procents ökning i lokala valutor jämfört med motsvarande period 2020.
Eftertraktad e-handel
Mycket av framgångarna kan H&M tacka online-trenden som svept fram genom pandemin.
“Det har bidragit till att hjälpa oss genom pandemin att vi har en stark och eftertraktad e-handel”, säger H&M:s IR-chef Nils Vinge till Di.
Samtidigt, säger han, är det viktigt med fysiska butiker. Och där var 180 av H&M-gruppens nästan 5 000 butiker fortfarande stängda den 13 juni.
“Man ser väldigt tydligt att när kunder väl har möjlighet att handla i den kanal de vill så gör de det. Kanalerna kompletterar och stärker varandra”, fortsätter Nils Vinge.
För andra kvartalet, den 1 mars till den 31 maj, så ökade H&M-gruppen med 75 procent i lokala valutor, jämfört med samma period i fjol, och landade på 46 509 miljoner kronor.
Orosmoln kvarstår
Trots de starka siffrorna så är det för tidigt att ta ut glädjen menar Nils Vinge.
”Pandemin är långt ifrån över, så man ska ha respekt för det. Men förhoppningsvis så hjälper vaccinet mot den nya varianten också, det är viktigt att inte ropa faran över ännu.”
Läs mer: H&M:s ”hemliga klubb” blir nu officiell
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.