Dagens PS

Reklamavtal ska lyfta kollektivtrafiken: ”Hundratals” extra miljoner

Nytt reklamavtal ger SL miljarder
En vacker vy även från tunnelbanetåget. Nu skriver SL ett nytt reklamavtal som ska ge miljardinkomster till kollektivtrafiken i Stockholm. (Foto: Fredrik Sandberg/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 25 sep. 2024Publicerad: 25 sep. 2024

Två nya reklamavtal i kollektivtrafiken i Stockholm är klara. De är sju år långa och garanterar SL miljardinkomster under avtalsperioden.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Trafiknämnden i Region Stockholm har skrivit två nya reklamavtal för kollektivtrafiken. I ett pressmeddelande konstaterar man att det primära syftet är att ”öka intäkterna till kollektivtrafiken”.

JCDecaux och Clear Channel är de två som får varsitt sjuårigt avtal med SL.

De nya avtalen har en ny uppdelning och en annan ersättningsmodell, jämfört med tidigare reklamavtal.

Kollektivtrafiken får genom avtalen garanterade reklamintäkter på totalt 4,2 miljarder kronor under den sjuåriga avtalsperioden, 200 miljoner kronor mer per år än dagens reklamintäkter.

Delar på vinsten

I avtalen finns dessutom ”incitament” i form av en vinstdelning som ska få reklamföretagen att arbeta för ytterligare ökade intäkter.

”I de här avtalen har vi en trappmekanism som innebär att reklamentreprenören får behålla mer av intäkterna när vissa försäljningsnivåer nås”, säger Suss Forssman Thullberg, avdelningschef för kommunikation och försäljning på trafikförvaltningen.

”Det innebär att det kan generera en högre intäkt också till trafikförvaltningen”.

En annan nyhet är att avtalen innehåller vite, bötesbelopp, för de fall där reklam fälls av extern part, detta för att de två företag som fått reklamentreprenaderna ska ha koll på och följsamhet med kollektivtrafikens mål och riktlinjer.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Vinner central reklam

Avtalet kring tolv centrala tunnelbanestationer och två pendeltågsstationer vann JCDecaux, vars anbud var ”det ekonomiskt mest fördelaktiga”.

Företaget ska även ansvara för reklamen i bussväderskydden.

Clear Channel Sverige blir avtalspart när det gäller reklam på 88 tunnelbanestationer och 140 stationer för pendeltåg och lokalbanor och där har man ambitioner att bygga ut den digitala reklamen.

Nya digitala skärmar

I den digitala satsningen ingår att annonstavlor bakom T-banespåren ska bytas mot digitala skärmar.

Via den satsningen hoppas SL dra in ”hundratals” extra miljoner, skriver Mitti.

Av de så kallade ”stortavlor” som finns längs spåren ska 400 bytas ut mot digitala skärmar i en första satsning.

Läs mer:

ANNONS

I dag skrotas de sista gamla tunnelbanevagnarna. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]