Regeringen rullar ut en plan för kraftigt eftersatta Malmbanan. Långt ifrån tillräckligt menar kritikerna som ger tummen ner.
Regeringen sågas för ny Malmbanan-plan
![Regeringen har en ny plan för Malmbanan, som dock sågas av kritiker.](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2025%2F02%2FsdlVbakcP8g8_4-nh.jpg&w=1200&q=75)
![Johan Augustin](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2020%2F10%2FJohan1-300x270.jpeg&w=1200&q=75)
Mest läst i kategorin
Att få Malmbanan på fötter har varit en prioritering för regeringen sedan mitten av december 2023 då ett fullastat malmtåg på väg mot Narvik spårade ur vid Vassijaure.
Malmbanan mellan Narvik och Luleå är oerhört viktig för Sveriges järnvägshandel och står för nästan hälften av allt gods som transporteras mellan Sverige och Norge, enligt DN.
Problem skapar flaskhalsar på Malmbanan
Trängsel och de många problem som Malmbanan har brottats med skapar flaskhalsar som kostar samhället stor summor.
“Alltför länge har Malmbanan lappats och lagats lite här och där. Men transportinfrastrukturen är ett sammanhängande system och behöver hanteras som ett sådant”, uppger Janus Brandin, regional utvecklingsdirektör i Norrbotten, enligt Järnvägsnyheter.
Problemet ligger på regeringens bord men den nya planen som presenterades på tisdagen, och som bland annat gäller en kapacitetsökning med 30 procent på Malmbanans södra del, håller inte måttet.
Senaste nytt
Planen utan dubbelspår
Det menar ordföranden för Norrbottens kommuner, Claes Nordmark, som även är Bodens kommunalråd och pekar på att regeringen inte ens tar upp frågan om dubbelspår i den nya planen.
“Malmbanan är Sveriges Suezkanal. Enorma värden för hela Sverige skapas här och det är väldigt trångt för gods- och persontrafik redan. Frågan om dubbelspår berörs inte överhuvud taget inte”, säger han.
De nya satsningarna som startar under våren kommer innebära att regeringen tillför nästan en halv miljard kronor till Malmbanans ansiktslyft, men trots att frågan om dubbelspår har varit med i diskussionerna så sent som i januari i år – har det inte gått igenom.
Claes Nordmark håller fortsatt inte tillbaka med kritiken och menar att “något är väldigt fel här”.
“Malmbanan är den mest inkomstbringande sträckan i hela Sverige. Regeringen skjuter ifrån sig frågan. Har man ideologiska skygglappar som gör att man inte vill satsa i norra Sverige?”, säger han till DN.
Läs även:
Malmbanan kan öppna i kväll – ett dygn tidigare. Dagens PS
Måste importera järnmalm – för att göra grönt stål. Dagens PS
![Johan Augustin](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2020%2F10%2FJohan1-300x270.jpeg&w=1200&q=75)
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
![Johan Augustin](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2020%2F10%2FJohan1-300x270.jpeg&w=1200&q=75)
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.