Dagens PS

Regeringen sågas för ny Malmbanan-plan

Regeringen har en ny plan för Malmbanan, som dock sågas av kritiker.
Regeringen har en ny plan för Malmbanan, som dock sågas av kritiker. (Foto: TT)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 12 feb. 2025Publicerad: 12 feb. 2025

Regeringen rullar ut en plan för kraftigt eftersatta Malmbanan. Långt ifrån tillräckligt menar kritikerna som ger tummen ner.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Att få Malmbanan på fötter har varit en prioritering för regeringen sedan mitten av december 2023 då ett fullastat malmtåg på väg mot Narvik spårade ur vid Vassijaure.

Malmbanan mellan Narvik och Luleå är oerhört viktig för Sveriges järnvägshandel och står för nästan hälften av allt gods som transporteras mellan Sverige och Norge, enligt DN.

Problem skapar flaskhalsar på Malmbanan

Trängsel och de många problem som Malmbanan har brottats med skapar flaskhalsar som kostar samhället stor summor.

“Alltför länge har Malmbanan lappats och lagats lite här och där. Men transportinfrastrukturen är ett sammanhängande system och behöver hanteras som ett sådant”, uppger Janus Brandin, regional utvecklingsdirektör i Norrbotten, enligt Järnvägsnyheter.

Problemet ligger på regeringens bord men den nya planen som presenterades på tisdagen, och som bland annat gäller en kapacitetsökning med 30 procent på Malmbanans södra del, håller inte måttet.

ANNONS

Senaste nytt

Planen utan dubbelspår

Det menar ordföranden för Norrbottens kommuner, Claes Nordmark, som även är Bodens kommunalråd och pekar på att regeringen inte ens tar upp frågan om dubbelspår i den nya planen.

“Malmbanan är Sveriges Suezkanal. Enorma värden för hela Sverige skapas här och det är väldigt trångt för gods- och persontrafik redan. Frågan om dubbelspår berörs inte överhuvud taget inte”, säger han.

ANNONS

De nya satsningarna som startar under våren kommer innebära att regeringen tillför nästan en halv miljard kronor till Malmbanans ansiktslyft, men trots att frågan om dubbelspår har varit med i diskussionerna så sent som i januari i år – har det inte gått igenom.

Claes Nordmark håller fortsatt inte tillbaka med kritiken och menar att “något är väldigt fel här”.

“Malmbanan är den mest inkomstbringande sträckan i hela Sverige. Regeringen skjuter ifrån sig frågan. Har man ideologiska skygglappar som gör att man inte vill satsa i norra Sverige?”, säger han till DN.

Läs även:

Malmbanan kan öppna i kväll – ett dygn tidigare. Dagens PS

Måste importera järnmalm – för att göra grönt stål. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS