Red Bulls energidryck är fortfarande näst mest populära i världen – men konkurrensen hårdnar.
Red Bulls försäljning ökar – tack vare Formel 1
Mest läst i kategorin
Red Bull Racing har haft stora framgångar i Formel 1 under året.
Av 20 Grand Prix-tävlingar har teamet vunnit 19 stycken denna säsong. Världsmästaren Max Verstappen har vunnit 17 av dessa lopp och hans teamkamrat Sergio Perez de återstående två tävlingarna.
Framgångarna på körbanan har också märkts av ute i kyldiskarna – försäljningen av bolagets mycket populära energidryck har sett en klar ökning, skriver CNBC.
Läs mer: Red Bull och Verstappen – framgångssaga utan slut?
“Vi får största marknadsföringen”
“Det finns ett gammalt ordspråk som lyder: ‘Vinna på söndag och sälja på måndag.’ Genom att annonsera ut energidrycken globalt under 23 tävlingar om året får vi den största marknadsföringen”, säger bolagets vd Christian Horner.
Red Bull är världens näst mest populära energidrycksmärke med 13 procent av marknaden, strax efter Monster Beverage som leder med 16,4 procent marknadsandel.
Konkurrensen har dock ökat tack vare att nya aktörer som Pepsi lanserat egna energidrycker. Bolagets marknadsandel har därför minskat från 13,5 procent 2021 till nuvarande 13 procent.
Läs mer: Försäljningen av energidrycker rusar – kan få konsekvenser
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.