Efter företagskonglomeratet OMCs (Outboard Marine Corporation) konkurs 1998, stod anrika Chris Craft hemlöst. Än gång i tiden världens största motorbåtstillverkare.
Räddaren av Chris Craft och flera slitna lyxvarumärken
Mest läst i kategorin
Chris Craft var ett av de varumärken som jätten OMC svalt under sin tillväxtresa, var det nu kört i botten och stod utan framtid.
Trodde vi.
Den som såg annat var Stephen Julius. Engelsmannen som med sitt Londonbaserade företag Stellican Ltd, har gjort affärsidé av att hitta lyx-varumärken som tappat bort sig på marknaden och gått vilse i kundernas önskningar.
Företag som helt enkelt gjort bort sig affärsmässigt men som fortfarande har ett värde i sitt ofta anrika varumärke.
Julius första operation blev den amerikanska motorcykeltillverkaren Indian. Som en gång startades av amerikanen George M Hendee och den utvandrade svensken Oscar Hedström, var en av Harley Davidsons huvudsakliga konkurrenter, men som under 1900-talets andra halva, alltmer gick bort sig i sin själ.
Julius såg dock möjligheterna i varumärket, köpte det för nålpengar och började transformeringen.
Idén är enkel. Sök reda på vad företagens ursprungliga värdeord var – vad som en gång gjort dem framgångsrika.
Skala sedan bort alla skal som kommit under åren, och börja om. Med rätt marknadsföring och återkoppling till företagets egen historia, så tror Julius på att kunderna återvänder.
Och det gör de.
Indian togs upp på banan igen, gjordes ekonomiskt lönsamt och såldes för dubbla det investerade kapitalet. Och sedan jagade Julius vidare efter nästa skadeskjutna varumärke.
Det blev Chris Craft.
Företaget som en gång stoltserat med att vara världens största tillverkare av motorbåtar, stod efter OMC-konkursen utan allt.
Båtmodellerna som OMC tagit fram, var könlösa tvålkoppar som såg ut som alla andra. Julius såg en båttillverkare som skulle flirta med sin historia, men utan att bli nostalgiskt.
Premiär för det nya Chris Craft var på den prestigefyllda Concours d’Elegance på Lake Tahoe 2001.
Första båten, Chris Craft 22 Launch, var något helt nytt. Men linjer från både nu och då var den vacker och tuff på en gång. Mottogs med öppna armar av marknaden och det Chris Craft sin du ser idag bygger helt på de linjer som Stephen Julius drog upp till Launch 22.
Resan med Chris Craft höll i sig ända till 2018 då det såldes till amerikanska Winnebago Industries.
Under åren har Stephen Julius med Stellican räddat många varumärken genom att in som ägare och “rekonstruktör”.
Några av de mest kända förutom Indian och Chris Craft är italienska Riva och Serie A- fotbollsklubben Vicenza Calcio, som båda omstrukturerats och sålts med goda marginaler.
Efter att ha räddat två klassiska båtvarumärken som tidigare tappat stora delar av in själ så kan vi klassiska båtentusiaster inte vara annat än riktigt tacksamma.
Frågan är vad han skulle kunna göra med den den danska stoltheten Coronet?
Relaterade artiklar:
Svenska J Craft troligtvis världens exklusivaste båt. Dagens PS
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.