Dagens PS

Affärskvinnor talar ut om sextrakasserier

Louise Fritjofsson
Louise Fritjofsson
John Uggla
John Uggla
Uppdaterad: 17 okt. 2017Publicerad: 17 okt. 2017

Öppnar upp om vad de blivit utsatta för.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Få har nog missat att sociala medier sedan i måndags fullkomligt svämmar över av berättelser om sexuella trakasserier. Under hashtaggen ”#Metoo” – som startades i helgen av skådespelaren Alyssa Milano till följd av Harvey Weinstein-skandalen – har folk uppmanats ta bladet från munnen om vad de själva utsatts för.

Och nu har hashtaggen även fått stor spridning bland framför allt kvinnor i det svenska näringslivet. Flertalet mer eller mindre kända affärskvinnor berättar nu om sina egna erfarenheter, uppmärksammar sajten Breakit.

En av dem är serieentreprenören och företagsledaren Louise Fritjofsson, grundare av bolagen Adprofit och Vint, som gett sajten tillåtelse att publicera hennes historia.

Louise Fritjofsson berättar att hon först inte tyckte hennes egna erfarenheter var ”tillräckligt allvarliga” men att hon snabbt insåg att det var just det som var problemets “kärna”.

”För att vara tydlig så innebär det att bli busvisslad på, ha händer som gör intrång på mitt personliga space, män som blockerar vägen framför mig och närmar sig på ett obehagligt sätt, att ha affärspartners som i smyg ger mig sin hotellnyckel (känslan av att vilja sjunka genom golvet blir verklig här) och att gå på vad man tror är ett investerarmöte – för att bli bjuden på vin och inviter, är så normaliserade händelser, att jag först inte tänkte att de var allvarliga nog för räknas.”

Några andra kända namn som som talar ut om sextrakasserier, som Breakit nämner, under hashtaggen är programledaren Jessica Almenäs, affärsängeln Sophia Bendz, riskkapitalbolaget Northzones Marta Skundric Sjögren, entreprenörena Elin Elkehag och Bonnie Roupé samt teknikskribenten Karin Adelsköld.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]