Det var Stikkan Anderson som tog de stora pengarna in i svensk musikindustri. Utan honom hade inte dagens musiksverige sett ut som det gör.
Stikkan Anderson – med musiken som valuta
Mest läst i kategorin
Egentligen gillar jag inte ordet mångsysslare. Det finns något generaliserande nedvärdering över ordet. Som att en persons gärning skulle vara mindre värd, bara för att han gjorde flera saker samtidigt.
När jag nu då kallar Stikkan Anderson för en musikalisk mångsysslare, är det inte med det minsta stråk av nedvärdering. Tvärtom blev denne mans breda gärning inom musiken oerhört viktig för Sverige på den internationella musikaliska arenan.
Självklart bottnar mycket av snacket kring Stikkan Anderson om ABBA. Gruppen som han skapade, lanserade och gjorde till världsartister. Men Stikkans musikaliska gärning började tidigare än så.
Den lille Stig Erik Leopold Andersson föddes i Hova i Västergötland som utomäktenskaplig son till Ester Andersson. De båda hade det knapert och svårt att få vardagens ekonomi att gå ihop.
Men snart började den unge Stig att visa talang i två ganska så skilda områden. Dels hade han ett affärssinne och startade olika små affärsverksamheter hemma i Hova. Men sedan hade han också en stark dragning till musik och satt ofta och plinkade på den gitarr han fick i yngre tonåren.
Plinkandet resulterade i egna låtar med egna texter och snart syntes Stig på scen i revyer och andra uppträdanden allt längre ifrån Hova.
En dag fick han kontakt med kompositören och vissångaren Ulf-Peter Olrog, som såg Stigs talang och uppmuntrade honom att fortsätta utveckla sitt skrivande av både musik och text.
Och det rådet tog han till sig.
Snart spred sig kunskapen om Stikkan – det namnet hade han tagit, inspirerad av bland annat Pekka Langer – och hans förmåga att få till glada låtar med kul texter.
Genombrott med Nacka
Ett av de första genombrotten var med “Vi hänger med” där fotbollslegendaren Nacka Skoglund stod för skönsången.
Men det var 1959 som hans stora genombrott kom med überslagdängan “Är du kär i mig ännu Klas-Göran”. Lill-Babs sjöng och låten hamnade högst på alla upptänkliga topplistor och sålde guld i alla Nordiska länder.
Trots att han själv kom att skriva en hel del egna låtar under sitt liv, så var det texterna som var hans specialité.
Senaste nytt
Framgångsrika uppföljare
Efter det stora genombrottet med “Klas-Göran” följdes det upp med den svenska texten till “Sånt är livet” med Anita Lindblom som också blev en dunderhit.
Men så var det ju detta med ABBA.
Stikkan hade träffan Björn Ulvæus och Benny Andersson i slutet på 1960-talet och hade redan då bildat det gemensamma bolaget Union Songs 1967 där Stikkan kom att bli mentor för de båda andra unga låtskrivarna.
Efter de svenska framgångarna med Hootenanny Singers och Hep Stars tillsamamns med just Björn och Benny, hade körtjejerna Agnetha Fältskog och Anni-Frid Lyngstad dykt upp i sammanhanget.
Här såg Stikkan en blivande kvartett med internationella möjligheter, och efter ett synnerligen lyckat försök med låter Ring, Ring 1973, ville Stikkan Anderson pröva kraften i den nya gruppen, som fått namnet ABBA, ordentligt.
Så gick det som det gick i Brighton 1974. Abba vann Eurovision Song Contest och Stikkans nu väl upparbetade internationella nätverk, såg till att singeln med Waterloo snabbt fanns på alla skivdiskar över hela världen.
Pengar och musik
Parallellt med Stikkan Andersons musikaliska framgångar, byggde han också upp en ekonomisk sfär runt verksamheten. Han kallades “den börsnoterade refrängsångaren” i en bok som gavs ut om honom 1983 och kritiken från övriga delar av det alternativa musiksverige var hård.
Hans trallvänliga musik för massorna klassades som kommersiell och verksamheten kring honom kallades ironiskt för Schlagerfabriken. Stikkan själv såg dock inte detta som något problem, utan bemötte kritiken lakoniskt med ”Visst skriver jag mycket skit men det är åtminstone bra betalt”.
Pengarna från framför allt Abba användes för att bygga upp en eget fabrikskonglomerat där köpet av cykelfabriken Monark 1978 gav de största rubrikerna. För att hålla ordning på affärerna bildade han också investmentbolaget Kuben samma år.
Men den mest fruktsamma kommersiella verksamheten kom ändå skivbolaget Polar att bli. Bolaget hade han startat redan 1963 och det var Polar som kom att stå bakom alla kommande framgångar med självklart Abba på topp.
Han lät också bygga den egna Polarstudion på Kungsholmen 1978 som med tiden kom att få närmast en kult-status på den svenska musikscenen.
Polar-priset
Efter en synnerligen framgångsrik karriär sålde Stikkan Anderson Polar till Polygram 1989 för 189 miljoner kronor. Samma år instiftade han också Polar-priset, som årligen delas ut till enskilda artister, grupper eller institutioner som verkat för att sprida och bredda det musikaliska arvet.
1997 drabbades Stikkan Anderson av en hjärtinfarkt och avled. Han hade under många år lidit av svåra alkoholproblem, vilket var en pusselbit i livets slutskede.
I dag exporterar Sverige mest musik i världen sett till folkmängden. Och en stor del av detta kan vi nog tacka Stikkan Anderson för. Det var han som banade vägen för det svenska musikundret och det var han som lärde världen att Sverige var att räkna med i den musikaliska världen.
Läs också om Abba-hyllningen från Linköping. Dagens PS.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.