Dagens PS

Mats Qviberg kan ge bort Metro

Mats Qviberg kan ge bort sin andel i Metro om stormen inte upphör
Mats Qviberg kan ge bort sin andel i Metro om stormen inte upphör
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 16 maj 2017Publicerad: 16 maj 2017

“Fortsätter det så här kommer jag att ge bort min andel till någon som vill ha den”, deklarerar Mats Qviberg på en fråga från SvD om han är kvar som Metroägare om fem år.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

DagensPS uppmärksammade i går Qvibergs omdiskuterade intervju i Nyheter Idag och att medägaren i Metro, Custos vd Christen Ager-Hanssen, sagt att han kunde tänka sig ett samarbete mellan den utpekade högerpopulistiska tidningen Nyheter Idag och Metro.

Kritiken har inte inte låtit vänta på sig och orsakat en personalflykt från Metro, där redaktionens oberoende nu ifrågasätts.

Qviberg hävdar att han “aldrig” tänker lägga sig i redaktions arbete, ett löfte som han är beredd att ge “skriftligt på”, säger han till SvD.

Samtidigt har han kallat en av tidningens journalister för “en typisk stalinist som vi borde bli av med”.

Det viner nu starka kastvinder runt skallen på den kände finansmannen, men själv anser han att det är “storm i ett vattenglas”.

TV4 har sagt upp avtalet med Metros “Viralgranskaren” och Miljöpartiets gruppledare i Stockholms län vill att tidningens avtal med SL ses över.

Enligt ordförande i journalistklubben på Metro, Åsa Larsson, har Mats Qviberg inget inflytande över redaktionen. Det säger hon till Svenska Dagbladet och uppger att medarbetare är “förbannade och besvikna” över hur Qviberg uppträtt.

Men Qviberg menar att han blivit misstolkad, han kallar sig för “en folkets man” som vill erbjuda människor som inte har råd att prenumerera på SvD eller DN en gratistidning.

“Det är stötande att tidningarna angriper oss på det här sättet. Jag skulle inte vilja kritisera Dagens Nyheter eller Svenska Dagbladet på samma sätt. Men det finns många prinsessor i din bransch”, säger finansmannen i SvD-intervjun och tillägger alltså att han tänker ge bort sin ägarandel i Metro om följetongen inte tar slut.

ANNONS

Gunnar Strömblad, tidigare bland annat koncernchef för Schibsted Sverige som äger Svenska Dagbladet och Aftonbladet, säger till Svenskan att han tror att Qviberg bara vill skapa rubriker och att han använder Metro som forum. Att Qviberg investerat i tidningen för att det skulle vara en bra affär tvivlar Gunnar Strömblad på, säger han.

Jan Scherman, TV4-gruppens vd under många år och som senare varit chef för bland annat Aftonbladet TV, menar å sin sida att den största risken med Mats Qvibergs agerande är att “trovärdigheten går förlorad”.

Samtidigt säger Scherman till SvD att Jan Stenbeck betedde sig på samma vis som Qviberg gör nu när han klev in i mediecirkusen.

MISSA INTE: TV4 bryter med Qviberg – anställda hoppar av  >

LÄS ÄVEN: Qviberg: “Det tänker jag inte berätta”  >

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]