Dagens PS

Svensken bakom Greyhound-bussarna

Greyhound
I brist på flärdkänslan som flyget har kunnat rida på genom åren, har Greuhound fått ta till flärdkänslan så gott det går i reklamen. Här är historien bakom USAs största bussbolag. (Foto: Pictorial Press Ltd / Alamy/Pictorial Press Ltd)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 04 sep. 2023Publicerad: 04 sep. 2023

Det som började med en sjusitsig Hupmobile, som med åren växte till att bli det världsberömda bussbolaget Greyhound Corporation.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Martis Jerk kallades han hemma i Dalarna. I byn Vomhus 15 kilometer norr om Mora. Martis efter gården han var uppvuxen på och Jerk, en dalaomskrivning av hans egentliga förnamn Eric.

I Kyrkoboken stod det dock Carl Eric Wretman. Ett namn som han inte kom att bli känd under vare sig hemmavid eller i USA som han utvandrade till under 1905.

Gruvarbetare i Minnesota

Hans nya hemmahamn i USA blev så småningom byn Hibbing i Minnesota. Ett gruvsamhälle där Eric Wickman, ett namn han tagit sig i USA, fick plats som borrare.

Jobbet i gruvan var dock bara en tillfällig sysselsättning för Eric. Han fick snart upp ögonen för hur bilen kom att ta för sig i det amerikanska samhället.

1913 sade han därför upp sig från gruvan med målet att bli bilförsäljare. Han fick den lokala agenturen för bilmärket Hupmobile och däcktillverkaren Good Year.

En ung Eric Wickman, som just försökt sig på att bli bilförsäljare. En karriär som inte gick så bra. Men det fanns andra idéer som väntade på att prövas.
(Foto: Alsing.com)

Men den breda allmänheten var ännu inte ekonomiskt mogen för att investera i något så dyrt som en egen bil. Affärerna gick trögt och den sjusitsiga Hupmobile han köpt in, förblev osåld.

ANNONS

Senaste nytt

Skjutsa arbetskamrater

ANNONS

Under tiden i gruvan hade han noterat hur jobbigt hans arbetskollegor hade tyckt det varit att ta sig hem efter jobbet. Något Eric nu tyckte han hade en lösning på med sin sjusitsiga Hupmobile.

Sagt och gjort.

Han satte upp en enkel turlista där han mot en liten avgift, skjutsade folk mellan Hibbing och staden Alice, där det bland annat fanns en omtyckt krog.

Den sjusitsiga Hupmobile som blev starten på det som du idag känner till som Greyhound Bus. (Foto: Greyhound)

Med skjutsandet gick det bättre än med bilförsäljningen. Trycket på Erics trafik växte snart över Hupmobilens kapacitet.

Han köpte således sin första buss för att möta efterfrågan, och snart hade verksamheten vuxit sig stor i trakten.

Verksamheten utökades och fyra andra aktiva busskörande delägare togs in i bolaget, som nu fått namnet Mesaba Transportation Company.

I Europa hade första världskriget startat och efterfrågan på gruvornas produkter ökade även i USA.

Med de ökade kraven på snabba transporter i området, kunde snart nya bussar köpas in till bolaget. Under åren 1914 till 1918 femdubblades bolagets omsättning. (Foto: Aubin Photography Studio and the Hibbing Historical Society)
ANNONS

Det blev viktigare att snabbt och pålitligt kunna flytta folk mellan de olika arbetsplatserna. Något som passade Wickmans bussbolag utmärkt.

Affärerna gick nu lysande. Under 1918 förfogade bolaget över 18 bussar och hade ökat omsättningen med 500 procent på bara fyra år.

1922 sålde han sin andel i bolaget för 60 000 dollar och blev en mycket förmögen man.

Nya vägar ökade efterfrågan

Nu hade Wickman förstått att bussarna hade framtiden för sig.

Vägarna förbättrades löpande och amerikanen såg nu möjligheten att via buss upptäcka sitt eget land.

Tillsammans med några nya kompanjoner startade han Northland Transportation Company med busslinjer i Michigan, Wisconsin och Minnesota.

Målet var nu att förenkla bussresandet. Istället för att behöva byta buss när man skulle färdas en längre sträcka, erbjöd Wickmans bolag linjer där passagerarna kunde ta samma buss en längre sträcka.

Bussarnas stigande popularitet retade dock upp de stora järnvägsbolagen som började köpa upp de växande bussbolagen.

ANNONS

De gynnade Wickman och hans delägare, som fick ett mycket bra bud från Great Northern Railroad och sålde 80 procent av bolaget för 240 000 dollar. En rejäl slant vid den tiden.

Det var inte bara bussarna som hade en egen futuristisk design. Du kunde även se på busshållplatserna vilka som tillhörde Greyhouds. (Foto: WikiCommons/Jack Boucher)

Med ännu mer pengar på fickan flyttade Eric till Californien och startade Greyhound Pacific. Tanken på att skapa långa busslinjer utan byten var nu hans ledstjärna.

Det nya bolaget började därför köra på en busslinje, som gick utmed hela västkusten, ända från Canada ner till Mexiko.

Skapa busslinje genom USA

Även denna linje köptes snart upp av Great Northern Railroad. Nu fick dock Eric Wickman stanna i bolaget med en order om att skapa busslinjer tvärs igenom hela USA, från ost- till västkust.

1935 ändrades så bolagets namn till The Greyhound Corporation.

Tillväxten hade då varit enorm och bolaget hade 1 726 bussar i bruk som i snitt körde 7 700 mil om året och närmare 6 364 personer anställda.

Designen har alltid varit viktig för Greyhound-bussarna. 1954 lät de den berömde bildesignern Raymond Loewy designa deras nya GM-producerade Scenicruiser. (Foto: WikiCommons/Davocano)
ANNONS

Resten gick som på räls.

Greyhound-bussarna blev med tiden en av den nya tidens viktigaste amerikanska symboler. Hur många resor som i dag gjorts över den Nordamerikanska kontinenten med deras bussar vet nog ingen.

Med facit i hand vågar vi påstå att det var tur att inte Eric Wickman aldrig lyckades sälja den där första Hupmobilen.

Eric Wickman återkom hem till Sverige ett antal gånger under livet. Här från ett besök i Uppsala 1952. (Foto: Uppsalabild)

Läs mer:

Om Eric Wickman här

Svensken bakom Texas Instrument

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]