Det som började med en sjusitsig Hupmobile, som med åren växte till att bli det världsberömda bussbolaget Greyhound Corporation.
Svensken bakom Greyhound-bussarna
Mest läst i kategorin
Martis Jerk kallades han hemma i Dalarna. I byn Vomhus 15 kilometer norr om Mora. Martis efter gården han var uppvuxen på och Jerk, en dalaomskrivning av hans egentliga förnamn Eric.
I Kyrkoboken stod det dock Carl Eric Wretman. Ett namn som han inte kom att bli känd under vare sig hemmavid eller i USA som han utvandrade till under 1905.
Gruvarbetare i Minnesota
Hans nya hemmahamn i USA blev så småningom byn Hibbing i Minnesota. Ett gruvsamhälle där Eric Wickman, ett namn han tagit sig i USA, fick plats som borrare.
Jobbet i gruvan var dock bara en tillfällig sysselsättning för Eric. Han fick snart upp ögonen för hur bilen kom att ta för sig i det amerikanska samhället.
1913 sade han därför upp sig från gruvan med målet att bli bilförsäljare. Han fick den lokala agenturen för bilmärket Hupmobile och däcktillverkaren Good Year.
Men den breda allmänheten var ännu inte ekonomiskt mogen för att investera i något så dyrt som en egen bil. Affärerna gick trögt och den sjusitsiga Hupmobile han köpt in, förblev osåld.
Senaste nytt
Skjutsa arbetskamrater
Under tiden i gruvan hade han noterat hur jobbigt hans arbetskollegor hade tyckt det varit att ta sig hem efter jobbet. Något Eric nu tyckte han hade en lösning på med sin sjusitsiga Hupmobile.
Sagt och gjort.
Han satte upp en enkel turlista där han mot en liten avgift, skjutsade folk mellan Hibbing och staden Alice, där det bland annat fanns en omtyckt krog.
Med skjutsandet gick det bättre än med bilförsäljningen. Trycket på Erics trafik växte snart över Hupmobilens kapacitet.
Han köpte således sin första buss för att möta efterfrågan, och snart hade verksamheten vuxit sig stor i trakten.
Verksamheten utökades och fyra andra aktiva busskörande delägare togs in i bolaget, som nu fått namnet Mesaba Transportation Company.
I Europa hade första världskriget startat och efterfrågan på gruvornas produkter ökade även i USA.
Det blev viktigare att snabbt och pålitligt kunna flytta folk mellan de olika arbetsplatserna. Något som passade Wickmans bussbolag utmärkt.
Affärerna gick nu lysande. Under 1918 förfogade bolaget över 18 bussar och hade ökat omsättningen med 500 procent på bara fyra år.
1922 sålde han sin andel i bolaget för 60 000 dollar och blev en mycket förmögen man.
Nya vägar ökade efterfrågan
Nu hade Wickman förstått att bussarna hade framtiden för sig.
Vägarna förbättrades löpande och amerikanen såg nu möjligheten att via buss upptäcka sitt eget land.
Tillsammans med några nya kompanjoner startade han Northland Transportation Company med busslinjer i Michigan, Wisconsin och Minnesota.
Målet var nu att förenkla bussresandet. Istället för att behöva byta buss när man skulle färdas en längre sträcka, erbjöd Wickmans bolag linjer där passagerarna kunde ta samma buss en längre sträcka.
Bussarnas stigande popularitet retade dock upp de stora järnvägsbolagen som började köpa upp de växande bussbolagen.
De gynnade Wickman och hans delägare, som fick ett mycket bra bud från Great Northern Railroad och sålde 80 procent av bolaget för 240 000 dollar. En rejäl slant vid den tiden.
Med ännu mer pengar på fickan flyttade Eric till Californien och startade Greyhound Pacific. Tanken på att skapa långa busslinjer utan byten var nu hans ledstjärna.
Det nya bolaget började därför köra på en busslinje, som gick utmed hela västkusten, ända från Canada ner till Mexiko.
Skapa busslinje genom USA
Även denna linje köptes snart upp av Great Northern Railroad. Nu fick dock Eric Wickman stanna i bolaget med en order om att skapa busslinjer tvärs igenom hela USA, från ost- till västkust.
1935 ändrades så bolagets namn till The Greyhound Corporation.
Tillväxten hade då varit enorm och bolaget hade 1 726 bussar i bruk som i snitt körde 7 700 mil om året och närmare 6 364 personer anställda.
Resten gick som på räls.
Greyhound-bussarna blev med tiden en av den nya tidens viktigaste amerikanska symboler. Hur många resor som i dag gjorts över den Nordamerikanska kontinenten med deras bussar vet nog ingen.
Med facit i hand vågar vi påstå att det var tur att inte Eric Wickman aldrig lyckades sälja den där första Hupmobilen.
Läs mer:
Svensken bakom Texas Instrument
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.