Dagens PS

Judehatet sänker svenske internetoraklet

Svensken Felix "Pewdiepie" Kjellberg fick stöd av sina fans på nattens Super Bowl-gala. (Foto: TT)
Svensken Felix "Pewdiepie" Kjellberg fick stöd av sina fans på nattens Super Bowl-gala. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 22 juni 2017Publicerad: 22 juni 2017

DN Kultur berättar om att den svenske Youtubestjärnan Felix “Pewdiepie” Kjellberg inte längre stoltserar som etta på Forbes lista över världens mest inflytelserika.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Både Disney och Youtube har dessutom sagt upp sina samarbeten med den så extremt hyllade spelbloggaren.

Det är priset Felix Kjellberg får betala för sina antisemitiska videoklipp, kryddad med naziestetik.

Och inte har det hjälpt att han försökt släta över sina kontroversiella utspel med att det skulle handla om skämt, “död åt alla judar” – som det stod på en skylt i ett videoklipp – är ett svårsmält övertramp.

I fjol toppade alltså svenske Pewdiepie Forbes årliga lista över unga, inflytelserika människor på internet. I år får han nöja sig med en andraplacering.

“Som världens mest välbetalda Youtubestjärna 2016 skulle Sverigefödda Felix Kjellberg ha toppat spelkategorin – om det inte vore för de nio videoklipp han publicerade i början av 2017 som innehåller antisemitisk och nazistisk estetik. Hans nätverkspartner Maker Studios, som ligger under Disney, klippte sina band till honom och han sparkades från Youtubes och Googles marknadsföringsplattformar. Även om hans varumärke fläckats ner tjänar han miljoner bara på Youtubeannonser”, skriver Forbes i sin motivering, som DN Kultur hänvisar till.

Mark “Markiplier” Fischbach toppar i år “influencers”-listan, framgår det.

MISSA INTE: Kalldusch för svensken: “Vill inte bli hemlös”  >

LÄS ÄVEN: 80 till ryker efter Youtubesvenskens groda  >

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Bostadsmarknad och framtiden för köpare – enligt analytikern

Efter en turbulent period präglad av stigande räntor och sjunkande priser börjar Sveriges bostadsmarknad visa tecken på återhämtning. År 2022 präglades av en kraftig nedgång i både bostadsförsäljningar och priser, till stor del drivet av de ökande räntekostnaderna. Men nu, med signaler om stabilisering och potentiella räntesänkningar framöver, börjar marknaden långsamt hitta tillbaka. Frågan är: […]