Dagens PS

H&M:s vd klimat-orolig: "Sociala konsekvenser"

hm-karl-johan-persson
H&M:s vd Karl-Johan Persson. Arkivbild. (Foto: TT)
Finwire
Finwire
Uppdaterad: 28 okt. 2019Publicerad: 28 okt. 2019

Modejätten H&M:s vd Karl-Johan Persson är oroad över protesterande som uppmanar folk att sluta konsumera, något som slår direkt mot klädbolagen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det uppgav han i en intervju med Bloomberg News.

Karl-Johan Persson anser att stoppuppmaningar, även för sådant som flyg, kan leda till liten miljöpåverkan men ha ”fruktansvärda sociala konsekvenser”.

”Klimatfrågan är otroligt viktig. Det är ett stort hot som måste bemötas allvarligt av politiker, företag och individer. Men samtidigt är elimineringen av fattigdom ett minst lika viktigt mål”, sade H&M-chefen.

Uttalandet kan ses mot bakgrund av att textilbranschen står för cirka tio procent av växthusgasutsläppen. Samtidigt jobbar H&M mycket kring att minska den negativa branschpåverkan genom textilinnovationer och återvinning av kläder.

H&M äger också märkena Cos, Weekday, H&M Home och Arket.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Finwire
Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

Finwire
Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]