Dagens PS

H&M:s Stefan Persson: "Ser inte hotbilden"

H&M:s styrelseordförande Stefan Persson ger sin första stora intervju på tio år. (Foto: TT)
H&M:s styrelseordförande Stefan Persson ger sin första stora intervju på tio år. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 30 nov. 2017Publicerad: 30 nov. 2017

Miljardären ger sin första stora intervju på tio år.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Stefan Persson, som är ordförande i klädjätten H&M, framträder i Dagens Industri och ger en annan bild av modebolaget än vad många experter gör.

“Vi är mer förberedda att klara av den nya digitaliserade världen än jag tror att vi har förklarat för aktiemarknaden. Jag ser inte den hotbild som målas upp – jag ser stora möjligheter”, säger Stefan Persson till Di, som konstaterar att det nästa år är 20 år sedan han klev av som vd för H&M och i stället blev bolagets ordförande.

H&M har sedan dess ökat resultatet från 2 miljarder till drygt 18 miljarder kronor 2016. Och även om aktien haft kräftgång de senaste åren, särskilt nu på sluttampen, är totalavkastningen nästan 700 procent, enligt tidningen.

Stefan Persson trivs i sin roll, han säger att det i dag är “minst lika roligt” som tidigare. Han ser “enorma möjligheter”, förklarar han, i den förändring som H&M står inför.

Hans engagemang är detsamma också som tidigare.

“Entreprenörskapet har man i sig från födseln kan man säga”, säger Stefan Persson i Di-artikeln.

När det gäller onlinehandeln menar Stefan Persson att bolaget har “en långsiktig” strategi på den utmaningen; han tror – säger han – att aktiemarknaden missuppfattat det hela med att tro att H&M inte hänger med i svängarna, resonerar han.

“Jag kan absolut inte hålla med om att vi har en smärtsam resa framför oss för att komma i kapp eller förbi konkurrenter. De förutseende digitala investeringar vi har gjort de senaste åtta till tio åren har varit nödvändiga investeringar för framtiden. Vi är ett lönsamt företag som har en stark balansräkning”, säger Stefan Persson i Di-intervjun, dock understryker han alltså att klädbolaget är förberett på att ta sig an utmaningen och att man är inne i det skiftet redan.

“Det finns en skillnad i vad som aktiemarknaden uppfattar som hot och vad vi ser som möjligheter. På kapitalmarknadsdagen hoppas jag att vi kan förklara det här på ett bra sätt”, säger Stefan Persson även.

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
Dagens PS - en del av newstechbolaget RLVNC

Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB)
– Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.

Läs mer här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]