Lucas Asher är mannen som utnyttjar människors rädsla för finanskris för att göra sig själv rik. Möt den moderna tidens “Wolf of Wall Street”.
Han svindlar rädda pensionärer: ”Fear sells”
Mest läst i kategorin
På ytan verkar Youtube-stjärnan, influencern och rockmusikern Lucas Asher vara en nyrik arketyp; han har investerat i techbolag som Spotify och Palantir, startat en egen app, och listar bland andra Elon Musk som förebild. Samtidigt driver han en helt annan typ av verksamhet, som utnyttjar människors ångest, rädsla och förtvivlan för att göra “snabba cash”, berättar Quartz i ett längre reportage.
Den verksamheten är Metals.com, en sajt där Asher och hans kompanjon Simon Batashvili säljer mynt i guld och silver. Ädelmetaller går historiskt sett alltid upp i värde när det råder ekonomisk oro i världen.
Det faktumet har Metals tagit fasta på – och skruvat upp till tusen, med en aggressiv säljpitch som till stor del efterliknar ett bluffmakeri med aktier signerat ökände Jordan Belfort, även kallad “The Wolf of Wall Street”, menar Quartz.
Lucas Ashers offentliga profil är den av en rockstjärna. Han klär sig ofta i helsvart, med en röd skinnjacka som grädden på moset, och bilderna på hans personliga Instagramkonto förstärker bilden av en affärsmogul som lever sitt liv i överflöd.
Metals har inte fått uppståndelse som andra startups, kanske på grund av den banala och något tvivelaktiga affärsidén. Samtidigt bedyrar en talesperson att man “inte är ett ädelmetallsföretag, utan ett techföretag”, med hänvisning till maskininlärning och A/B-tester som används för att sätta priset på produkterna.
Samtidigt är mentaliteten på Metals en helt annan än den förhoppningsfulla “vi ska förändra världen”-inställningen som återfinns på många startups i till exempel Silicon Valley.
“Det råder ingen brist på pengar på den här planeten – det är brist på mod. Låt oss krossa alla hinder!”, ska Asher ha lagt upp på bolagets intranät.
“Allt de bryr sig om är pengar – och de försöker inte ens hymla med det”, säger en före detta talesperson för bolaget, enligt Quartz.
Som ett slags modernt rövarband kastar sig Metals anställda på telefonerna, för att sälja ädelmetaller till pensionärer som oroar sig för ekonomin. Att offren är konservativa är nyckeln till framgång, samt att de är nära pensionen, då dessa individer ofta känner svag tillit till staten, börsen och ekonomin i stort – och tänker mycket på sin försörjning i framtiden.
Säljpitchen kryddas sedan med klimatförändringar, naturkatastrofer eller domedagsprofetior. När försäljaren lagt på luren får offret ett mejl med nyheter från “tillförlitliga” källor – allt för att spå på oroskänslorna, och pressa individen att köpa guld och silver för att säkra sina tillgångar.
“Fear sells”, förklarar en före detta säljare hos Metals.
“Tror du att Wall Street agerar i ditt bästa intresse?”