Ölmärket har gjort miljonförluster sedan starten.
Finanskändisens öl - en praktflopp
Mest läst i kategorin
För fem år sedan, 2012, lanserade riskkapitalisten Christer Gardell – som står bakom aktivistfonden Cevian – sitt eget ölmärke Solsidan tillsammans med kompisar från det exklusiva bostadsområdet i Saltsjöbaden i Nacka kommun söder om Stockholm.
Solsidan, som alltså har samma namn som den populära tv-serien och det fashionabla området i Saltsjöbaden, är ett lågkaloriöl och bryggeriet, Solsidans Bryggeri AB, har under årens lopp redovisat minusresultat på över 3 miljoner kronor, totalt sett, skriver Expressens Dina Pengar.
I fjol backade omsättningen till 483.334 kronor, vilket enligt artikeln var knappt hälften jämfört med 2015. Samtidigt blev resultatet förra året det sämsta under ölets historia: 734.107 kronor minus – efter finansnetto, framgår det i Dina Pengar-artikeln.
Christer Gardell är annars en storfräsare på börsen som via sin aktivistfond investerat i bland andra jättar som ABB, Volvo och krisdrabbade Ericsson, där 14.000 jobb nu hotas i ett knallhårt sparpaket, något som DagensPS även rapporterade om i morse.
Cevian, som Christer Gardell alltså står bakom, redovisade en vinst i fjol på 9,8 miljoner kronor och enligt Di dubblade Gardell sin utdelning från det egna bolaget Gardell Holding AB till 20 miljoner kronor.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Senaste nytt
Rätt företagsförsäkring online på ett ögonblick
Lika enkelt att köpa företagsförsäkring som det är att shoppa kläder. Se ditt pris direkt!
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.