Ölmärket har gjort miljonförluster sedan starten.
Finanskändisens öl - en praktflopp
Mest läst i kategorin
För fem år sedan, 2012, lanserade riskkapitalisten Christer Gardell – som står bakom aktivistfonden Cevian – sitt eget ölmärke Solsidan tillsammans med kompisar från det exklusiva bostadsområdet i Saltsjöbaden i Nacka kommun söder om Stockholm.
Solsidan, som alltså har samma namn som den populära tv-serien och det fashionabla området i Saltsjöbaden, är ett lågkaloriöl och bryggeriet, Solsidans Bryggeri AB, har under årens lopp redovisat minusresultat på över 3 miljoner kronor, totalt sett, skriver Expressens Dina Pengar.
I fjol backade omsättningen till 483.334 kronor, vilket enligt artikeln var knappt hälften jämfört med 2015. Samtidigt blev resultatet förra året det sämsta under ölets historia: 734.107 kronor minus – efter finansnetto, framgår det i Dina Pengar-artikeln.
Christer Gardell är annars en storfräsare på börsen som via sin aktivistfond investerat i bland andra jättar som ABB, Volvo och krisdrabbade Ericsson, där 14.000 jobb nu hotas i ett knallhårt sparpaket, något som DagensPS även rapporterade om i morse.
Cevian, som Christer Gardell alltså står bakom, redovisade en vinst i fjol på 9,8 miljoner kronor och enligt Di dubblade Gardell sin utdelning från det egna bolaget Gardell Holding AB till 20 miljoner kronor.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.