Nobeldagen den 10 december har nära nog blivit en av våra högtidsdagar. Och allt detta tack vare Alfred Nobels dåliga samvete över att ha uppfunnit dynamiten. Men visste du att familjen Nobel var så mycket mer än bara Alfred?
Familjen Nobel – så mycket mer än bara dynamit
Mest läst i kategorin
När Alfred Nobel 1866 uppfann dynamiten skapade han en produkt som var tänkt att användas i fredliga syften.
Men som vi vet så blev det ju inte riktigt så. Nobel själv blev förfärad när han såg vilken skada hans uppfinning kunde göra i fel händer. Och i de händerna landade dynamiten snart.
För att döva sitt samvete instiftade han då Nobelpriset för att främja fredlig forskning. Och därigenom blev namnet Nobel för evigt inskrivet i de svenska historieböckerna.
Så många fler…
Men familjen Nobel var så mycket mer än bara Alfred. Här fanns ett stort antal industrialister, som om inte Alfred funnits och “tagit” allt offentligt kändisskap för släktnamnet Nobel, själva kunnat bli svenska industrikändisar.
Här har du några i familjen Nobel som, förutom Alfred, var med om att sätta Sverige på den internationella industrikartan.
1. Immanuel Nobel d.y – på många sätt grundaren av familjedynastin. Upptäckte tidigt att han hade god talang för teckning och för att grunda sin tänkta utbildning som skeppsbyggmästare gick han till sjöss ett antal år.
Väl hemma i Sverige igen, flyttade han snart till Stockholm och började studera vid Konstakademiens arkitekturskola och Lantbruksakademiens mekaniska skola.
Och det var inom det senare ämnet han skulle röna framgångar.
Senaste nytt
Förlorade allt i brand
Efter en snöplig stor ekonomisk förlust i samband med en stor brand på Långholmen i Stockholm, försatte han sig själv i ekonomisk konkurs och flydde till Åbo för att komma undan fattigstugan.
Här försökte han sig på att starta ett antal bolag inom mekanik, men utan större framgång. Det var först när han drog vidare till Sankt Petersburg som han fick fast mark under fötterna.
Gick bra efter dålig start
Tillsammans med Överste Ogarev startade han bolaget Overste Ogarevs och herr Nobels privilegierade mekaniska hjulfabrik och tackjärnsgjuteri. Ett företag som startade knackigt men som snart fick fast mark under fötterna.
Nu fick äntligen Immanuel Nobel medel nog att betala av sina skulder och kunde också bjuda över sin familj att bosätta sig i staden.
Många uppfinningar kom ut ur Immanuel Nobels penna och efter att ha återvänt till Sverige 1859, så var han ytterst inblandad i sönerna Alfred och Emils experiment med nitroglycerinet. Dock inträffade 1864 en explosion i fabriken på Södermalm i Stockholm så att Emil Nobel omkom.
Immanuel Nobel dog den 3 september 1872.
2. Robert Nobel – äldste son till Immanuel Nobel d.y. Anställdes efter några år till sjöss i faderns bolag Nobel & Söner i Sankt Petersburg och fick där bland annat ansvaret att hantera de minor som bolaget tillverkade åt Ryssland.
Efter att ha försökt etablera en nitroglycerinfabrik i Helsingfors, men motarbetades av Ryssland, flyttade han bolaget till Vinterviken i Stockholm där produktionen fortsatte.
Fann olja i Baku
1873 kom Robert Nobel i kontakt med oljekällorna i Baku och började investera stora medel i dessa. Han försökte också få med sig brodern Ludvig i affärerna, som också blev intresserad och bistod med ytterligare investeringar.
1878 gjorde bröderna gemensam sak och bildade bolaget Bröderna Nobels Naftaindustri (Branobel) och bjöd också in brodern Alfred i bolaget.
Roberts hälsa sviktade dock och Ludvig tog över affärerna mer och mer. 1880 flyttade Robert tillbaka till Sverige och bosatte sig slutligen i Getå utanför Norrköping där han avled 1896.
3. Ludvig Nobel – mellanson till Immanuel Nobel. Växte upp och utbildade sig i Sankt Petersburg och engagerade sig tidigt i faderns mekaniska verkstad i staden.
Företaget gick mycket bra och under Krimkriget hade bolaget över 1000 anställda, men gick ur familjens händer några år efter att kriget tagit slut och beställningarna från den ryska staten försvann.
Dock lyckades bolagets långivare, som tagit över ägarskapet, förmå Ludvig att driva bolaget vidare under namnet Ludvig Nobels mekaniska verkstad.
Under Ludvigs idoga ledarskap samt stora uppfinningsrikedom, lyckades bolaget få tillbaka Ryska staten som kund, och affärerna fick åter fart.
Även framgångsrik konstruktör
Ludvig Nobel konstruerade också världens första oljetanker som fick namnet Zoroaster, som en biprodukt till hans engagemang i företaget Branobel som han ägde tillsammans med bröderna Alfred och Robert.
Branobel växte snabbt och var under sin storhetstid Rysslands största privatägda bolag. Utvinningen av olja och nafta i de stora oljefälten i Baku var enorm. 1913 till exempel, utvann Branobel 1 miljard liter olja och nafta som transporterades ut i världen via de tankvagnar, pipelines och tankfartyg som bröderna Nobel själva konstruerat.
Ludvig Nobel dog 1888 och ligger begravd i Sankt Petersburg.
4. Emanuel Nobel – äldste son till Ludvig Nobel, uppväxt i Sankt Petersburg och utbildad i teknik i Stockholm och på kontinenten.
Efter att ha arbetat i faderns fabriker, tog han 1885 över ledarskapet vid oljefabrikerna i Baku och tog 1888 över ledarskapet för hela Branobels verksamhet.
Emanuel Nobel var en framsynt, vetenskapligt inriktad industriledare och en stor organisatör. Han byggde och underhöll skolor, bibliotek, sjukhus, samlingssalar och klubbhus för sina anställda och var också högt aktad inom Rysslands näringsliv och politik.
Stod upp för brodern
I striden om testamentet efter Alfred Nobel, krävde en del av släkten att detta skulle ogiltigförklaras, medan Emanuel Nobel och den delen han företrädde, stöttade testamentet och Alfred Nobels sista vilja.
Emanuel Nobel var också mycket intresserad av vetenskap och lämnade stora donationer till bland annat Karolinska Institutet i Stockholm där han blev hedersdoktor 1910. Han dog 1932 och ligger begravd i Stockholm.
Läs mer om:
Familjen Nobel här
Den osynlige bankiren Gunnar Kassman
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.