“Vi började från noll”, säger den 37-årige doldisen.
Svenske pionjären snart miljardär
Mest läst i kategorin
Niklas Östberg, som han heter, beskrivs i Svenska Dagbladet som en “hämtmatspionjär med tio år i branschen”.
Han bor sedan många år tillbaka i Zürich men är verksam i Berlin med Delivery Hero.
Han fick upp ögonen för hämtmat 2007 när han såg att ett gäng studenter i Linköping dragit i gång pizzabeställningar på nätet, berättar SvD Näringsliv.
“Jag tänkte att det här måste det gå att göra mer av”, minns han.
2008 startade han Pizza.nu. Bolaget slogs året därpå ihop med onlinepizza och växte med expansion i Österrike, Polen och Finland.
2011 bar det i väg till Berlin – trots att de andra grundarna satt nöjda med den utveckling bolaget redan hade nått.
Men Niklas Östberg gick sin egen väg och driver nu Delivery Hero tillsammans med några kompisar.
“Vi började från noll. Men till skillnad från onlinepizza tog vi in riskkapital för att kunna växa snabbt”, berättar den framgångsrike entreprenören i SvD-artikeln, som uppger att Niklas Östberg köpte sitt gamla företag i Sverige och expanderade på nytt – men nu i Asien, arabländerna och Turkiet.
2015 klev den så kallade startup-fabriken Rocket Internet in som delägare och satsade en halv miljard euro, en svindlade summa, konstaterar Svenska Dagbladet, som berättar att även Rockets storägare Kinnevik var med ett tag i affären men sedan har minskat sitt engagemang i bolaget, som efteråt har fått flera olika investerare som köpt in sig.
I juni förra året börsintroducerades Delivery Hero, då forsade ännu mer kapital in i bolaget, som enligt artikeln i slutet av 2017 “gav ut 10,5 miljoner nya aktier till ett sammanlagt värde av drygt 362 miljoner euro”.
Totalt strömmade 996 miljoner euro in i bolaget i samband med börsentrén, som blev en dundersuccé – bolaget värderades till 4,4 miljarder euro, uppger SvD.
Niklas Östbergs ägande har, konstaterar tidningen, “spätts ut kraftigt” under tiden som bolaget fått nytt kapital.
“Men inklusive optioner till ett förmånligt pris är det trots allt värt uppskattningsvis 65 miljoner euro i dagsläget, cirka 640 miljoner kronor. Till det tillkommer ytterligare ägande via olika delägarskap genom andra enheter”, heter det.
Niklas Östberg vill inte kommentera dessa uppgifter, framgår det, liksom att Delivery Hero i dag har nästan 9 miljarder kronor till nya investeringar.
Bolaget, som svensken startade, uppges i dag vara verksamt på inte mindre än 40 marknader runt om i världen – och fortsätter expandera, bland annat i Indien.
Niklas Östberg ställer själv frågan hur länge det här kan hålla i sig, han berättar att konkurrensen från jättar som Amazon och Uber “är mördande”.
Delivery Hero kör med cykelbud vars arbetsförhållanden kritiserats, skriver SvD.
Så här svarar svensken på hur han ser på det:
“Jag är stolt över hur vi gör. Många av buden är anställda och lönerna är bra. Trots att vi pressas av ojusta konkurrenter som betalar låga löner och bara använder frilansare.”
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.