Dagens PS

Svenske pionjären snart miljardär

(Foto: Deliveryhero.com)
(Foto: Deliveryhero.com)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 22 nov. 2022Publicerad: 18 jan. 2018

“Vi började från noll”, säger den 37-årige doldisen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Niklas Östberg, som han heter, beskrivs i Svenska Dagbladet som en “hämtmatspionjär med tio år i branschen”.

Niklas Östberg spås bli nästa svenska techmiljardär; han är en "pionjär" inom hämtmatsbranschen, skriver SvD. (Foto: Deliveryhero.com)

Niklas Östberg spås bli nästa svenska techmiljardär; han är en “pionjär” inom hämtmatsbranschen, skriver SvD. (Foto: Deliveryhero.com)

Han bor sedan många år tillbaka i Zürich men är verksam i Berlin med Delivery Hero.

Han fick upp ögonen för hämtmat 2007 när han såg att ett gäng studenter i Linköping dragit i gång pizzabeställningar på nätet, berättar SvD Näringsliv.

“Jag tänkte att det här måste det gå att göra mer av”, minns han.

2008 startade han Pizza.nu. Bolaget slogs året därpå ihop med onlinepizza och växte med expansion i Österrike, Polen och Finland.

2011 bar det i väg till Berlin – trots att de andra grundarna satt nöjda med den utveckling bolaget redan hade nått.

Men Niklas Östberg gick sin egen väg och driver nu Delivery Hero tillsammans med några kompisar.

“Vi började från noll. Men till skillnad från onlinepizza tog vi in riskkapital för att kunna växa snabbt”, berättar den framgångsrike entreprenören i SvD-artikeln, som uppger att Niklas Östberg köpte sitt gamla företag i Sverige och expanderade på nytt – men nu i Asien, arabländerna och Turkiet.

ANNONS

2015 klev den så kallade startup-fabriken Rocket Internet in som delägare och satsade en halv miljard euro, en svindlade summa, konstaterar Svenska Dagbladet, som berättar att även Rockets storägare Kinnevik var med ett tag i affären men sedan har minskat sitt engagemang i bolaget, som efteråt har fått flera olika investerare som köpt in sig.

I juni förra året börsintroducerades Delivery Hero, då forsade ännu mer kapital in i bolaget, som enligt artikeln i slutet av 2017 “gav ut 10,5 miljoner nya aktier till ett sammanlagt värde av drygt 362 miljoner euro”.

Totalt strömmade 996 miljoner euro in i bolaget i samband med börsentrén, som blev en dundersuccé – bolaget värderades till 4,4 miljarder euro, uppger SvD.

Niklas Östbergs ägande har, konstaterar tidningen, “spätts ut kraftigt” under tiden som bolaget fått nytt kapital.

“Men inklusive optioner till ett förmånligt pris är det trots allt värt uppskattningsvis 65 miljoner euro i dagsläget, cirka 640 miljoner kronor. Till det tillkommer ytterligare ägande via olika delägarskap genom andra enheter”, heter det.

Niklas Östberg vill inte kommentera dessa uppgifter, framgår det, liksom att Delivery Hero i dag har nästan 9 miljarder kronor till nya investeringar.

Bolaget, som svensken startade, uppges i dag vara verksamt på inte mindre än 40 marknader runt om i världen – och fortsätter expandera, bland annat i Indien.

Niklas Östberg ställer själv frågan hur länge det här kan hålla i sig, han berättar att konkurrensen från jättar som Amazon och Uber “är mördande”.

Delivery Hero kör med cykelbud vars arbetsförhållanden kritiserats, skriver SvD.

ANNONS

Så här svarar svensken på hur han ser på det:

“Jag är stolt över hur vi gör. Många av buden är anställda och lönerna är bra. Trots att vi pressas av ojusta konkurrenter som betalar låga löner och bara använder frilansare.”

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS