För första gången berättar Nissans och Renaults brottsanklagade exboss, Carlos Ghosn, exklusivt om hur han flydde i en låda från hotet om ett långt fängelsestraff i Japan. Äventyret kunde vara manus till en Hollywood-film.
Carlos Ghosn exklusivt: Så gick flykten i lådan till
Mest läst i kategorin
“De 30 minuter jag väntade i lådan på att planet skulle starta var förmodligen den längsta väntan jag upplevt i mitt liv”, säger Carlos Ghosn i en exklusiv BBC-intervju.
Ghosn anklagas för ekonomiska oegentligheter och riskerar många års fängelse i Japan.
Det blev upprinnelsen till hans spektakulära flykt i en låda, avsedd för musikinstrument, i ett plan som först tog honom till Turkiet och sedan vidare till hans hemlandet Libanon, där frun väntade på honom.
Paret lever i dag i Beirut, Libanons huvudstad, skyddade av beväpnade vakter.
Carlos Ghosn var inte bara vd och ordförande för japanska Nissan och franska Renault – han var även chef för trevägsalliansen som de båda biljättarna har med Mitsubishi.
Han hävdar själv att han är oskyldig till alla anklagelser. Han bidrog till en kostnadsbesparing för Nissan som uppges ha räddat biltillverkaren från en krasch.
Carlos Ghosn menar att han blev en känslig bricka i ett spel där Renault, som redan äger 43 procent av Nissan, gjorde framstötar för att öka sitt inflytande ytterligare i bolaget.
Gripandet – chock och trauma
I dokumentärserien Storyville, som visas på BBC i dag, onsdag den 14 juli, utvecklar han sitt resonemang om hur han först hyllades som en hjälte och sedan blev skandalrubrikernas man.
Det är tre år sedan han greps på flygplatsen i Tokyo, ett ögonblick som han minns med obehag, han beskriver det som en “chock” och ett “stelfruset trauma”.
Han sattes i en cell, fick fängelsekläder och fråntogs klocka, dator och mobiltelefon och kopplades bort från omvärlden och alla nyhetssändningar.
Han tillbringade mer än ett år i häktescell eller i husarrest i Tokyo och fruktade att det kunde dröja ytterligare ett år innan en rättegång kunde äga rum, dessutom med vetskapen om att han riskerade 15 års fängelse vid en fällande dom.
Hans kontakt med hustrun Carole skars av helt som ett led i restriktionerna. Det utlöste hans flyktplaner.
Förklädnaden blev jeans och träningsskor
För att inte bli igenkänd bytte han ut sin kostym mot mer lediga jeans och träningsskor, en totalförvandling då Ghosn hade burit kostym i flera års tid i sin position som Nissan- och Renaultchef.
Han fann att enda sättet att fly Japan var i en låda och han satte sig på tåget till Osaka där ett privatjet väntade på den lokala flygplatsen. Han kröp ner i lådan på ett närliggande hotell.
Där och då tänkte han att “det här är din chans”, alternativet som han såg det var ett liv i fängelse i många år i Japan.
Transporten gick från hotellet till flygplatsen. Enligt Ghosn var han i lådan, som alltså var avsedd för musikinstrument, åtminstone en och en halv timme, men det kändes som “ett och ett halvt år”, säger han i BBC-dokumentären.
Privatjeten lyfte på utsatt tid och Carlos Ghosn flög genom natten. Han bytte sedan flygplan i Turkiet innan han landade i Beirut morgonen därpå, där hans hustru redan befann sig.
Manus till en Hollywoodfilm
Libanon har inget utlämningsavtal med Japan, så landet är en fristat för Carlos Ghosn.
Sämre har det gått för duon, far och son, för övrigt musiker, som hjälpte Ghosn att fly.
De har överlämnats från USA till Japan och riskerar nu tre års fängelse för medhjälp till flykten. Även en tidigare kollega till Carlos Ghosn på Nissan hotas av fängelse och sitter i husarrest, anklagad för att ha hjälpt sin tidigare chef att begå ekobrott – vilket han förnekar.
Carlos Ghosn beklagar att fler dragits med i hans fall på grund av anklagelser som han beskriver som “falska”.
Från sin extraordinära tillvaro i exil i Libanon försöker han nu med hjälp av advokater rentvå sitt namn.
Hans historia är, konstaterar BBC, uppslag till en Hollywood-film.
Läs även: Även bilbossens fru i trubbel: “Patetiskt”
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.