Hennes grodor får biljätte att pudla
Mest läst i kategorin
Svenska branschtidningen Resumé var först att rapportera om den hårda kritik mot tyska biltillverkaren Audi i Sverige. Bakgrunden är ett en reklamkampanj där man låtit kända svenskar designa sin egen bil, och specifikt samarbetet med den svenska medieprofilen Kakan Hermansson.
Biljätten valde på tisdagen att klippa banden med svenskan efter att att man ”bombarderats” av kritik mot Hermansson tidigare uttalanden mot bland annat polisen.
”Det var ett jävla tjat om Malexander. Palla när snuten tycker synd om sig själv”, lyder en kommentar hon tidigare backat i från.
På Facebook meddelade Audi beslutet.
Men biljättens pudel verkar ha gjort det hela ännu värre. På tisdagen haglade kritiken från de som menar att Audi backat alldeles för lätt. En som uttrycker sitt ogillande på Twitter är medieprofilen Katerina Janouch.
Ah, så @Audi_Online har gjort en Grand Hotel? Good luck… Skulle va intressant höra snacket på byrån nu.
— Katerina Janouch (@katjanouch) 14 november 2016
När Resumé ringer upp Audis pr-chef Irene Bernald är hon ångerfull och förklarar att beslutet att dra tillbaka samarbetet grundar sig i att många tagit illa vid sig.
“vi känner att kampanjen inte längre uppfyller det syfte vi hade. Vi har fått information om uttalanden hon gjort som vi inte känt till. Även om hon själv uttalat att ångrar sig väljer vi att avsluta.”
MISSA INTE: Kritikstorm mot Romson efter ny groda i TV >
LÄS ÄVEN: Efter kritiken: Apple backar från utskälld emoji >
URSPRUNGSKÄLLOR:
Audi skyller på byrån: Därför bryter vi med Kakan Hermansson >
Starka reaktioner mot Audis kampanjstopp: Saknar integritet >
Audi avslutar kampanj med Kakan Hermansson efter kritikstorm >