När priserna ökar är det fler som överger ekologiska produkter till förmån för icke-ekologiska varor, enligt ny rapport.
Prisökningar får många att svika ekologiskt


Mest läst i kategorin
Det här märks både bland svenskar i allmänhet men även bland mycket hälsomedvetna.
Det konstaterar Consumer Panel Services GfK i en ny undersökning.
“Vi har studerat rörelserna i konsumtion mellan juli 2022 och juli 2023 i den totala befolkningen och i gruppen ”mycket hälsomedvetna”. Data visar att de lägger mer icke-ekologiska produkter i matkorgen och båda grupperna uppger att oftare utnyttjar rabattkuponger och handlar i butiker längre bort än vanligt för att spara på sina livsmedelsinköp”, säger Charlotte Alring, affärsansvarig i Sverige för Consumer Panel Services GfK.
I den totala populationen minskade inköpen av ekologiska produkter i bland annat kategorier som tomat, färskt kött, choklad, juice och ketchup.
Fler köper fryst fisk som inte är ekologisk
Även de mycket hälsomedvetna minskade påtagligt sina inköp av ekologiska varor i kategorierna fryst fisk, tomat, choklad och ketchup. Båda grupperna ökade sin köp av fryst, icke-ekologisk fisk, framgår det.
Förutom ett skifte från ekologiskt till icke-ekologiskt visar studien att 21 procent av konsumenterna i den totala populationen nu använder sig mer av rabattkuponger än tidigare. I gruppen mycket hälsosamma var andelen ännu större, 23 procent.
Var femte i gruppen mycket hälsomedvetna uppger att de numera handlar livsmedel i en butik längred bort från sin vanliga butik. Bland svenskar i allmänhet svarar 17 procent det.
Anledningen är för att spara matpengar.
Consumer Panel Services GfK är ett av världens största analysföretag med verksamhet i fler än 100 länder. I Norden är bolaget specialiserat på analyser av shoppingvanor och beteende.
Läs även: Matpriserna i EU skenar – de här varorna ökar mest Dagens PS

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.