Kunden har alltid rätt. Men vad händer när kunden går över gränsen igen, och igen? Här kommer facit – och det är ingen rolig läsning.
Priset för nöjda kunder – en hand på rumpan
Mest läst i kategorin
Det rör sig, som så ofta, om unga kvinnor. En utsatt grupp – även på jobbet.
Trakasseribarometern, en undersökning utförd av Handels, Kommunal, Metall med flera, visar nämligen att var femte handelsanställd utsatts för sexuella trakasserier under det senaste året, och att just kvinnor och unga är särskilt drabbade.
Kunder – inte kollegor
Till skillnad från andra branscher, är det ofta kunder, snarare än kollegor, som står för trakasserierna, vilket kan göra det svårt att sätta gränser.
Vanligt är också att de utsatta inte berättar för någon. Än mindre sin chef, vilket visar på en tystnadskultur, skriver Handelsnytt.
Något som Susanna Toivanen, professor i sociologi, Mälardalens universitet, instämmer i.
“Tystnadskulturen omfattar inte bara den som utsätts, utan också de kollegor och chefer som faktiskt uppmärksammar trakasserierna men inte agerar. I undersökningen svarar var tionde (9 procent) att de har sett eller hört om en kollega som utsätts för sexuella trakasserier, kommenterar hon undersökningen.
Oacceptabelt övertramp
Ofta rör dessa trakasserier olämpliga kommentarer kring utseende och kropp, liksom kränkningar som ifrågasätter unga kvinnors kompetens.
Och så oönskad fysisk kontakt. Som till exempel en hand på ryggen – eller rumpan. Något som flera unga kvinnor vittnar om.
När de ska tacka lägger de handen på ryggen och drar hela vägen ner till rumpan om man inte säger stopp och går undan.
Alexandra Severinsson, på GeKås i Ullared.
Ett oacceptabelt övertramp, oavsett arbetsplats, varför Handels nu förordar att arbetsgivare klargör vart anställda kan vända sig för att få stöd och hjälp.
Det behöver även upprättas tydliga rutiner och skyddsåtgärder för att motverka trakasserier, skriver SVT.
Läs även:
Hon bytte jobb – stämdes av ex-jobb. Dagens PS
Dagens ungdom – dålig som alltid. Dagens PS
Undersökning: så många bolag påverkas av minskad efterfrågan. Realtid
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.