PR-kampanjer och stora sponsoravtal hjälpte inte chokladbolaget Huski. Nu går moderbolaget Choki AB i konkurs.
PR-kampanjer hjälpte inte – chokladbolaget i konkurs
Mest läst i kategorin
Bolagsslakten har skördat många offer under förra året, där 10 000 bolag gick i konkurs i Sverige.
Det lär bli ett lika dystert facit under 2025 där modeikoner som Nathalie Schuterman, som länge var en del av trendiga Östermalm i Stockholm, har ansökt om konkurs.
Storsatsade på PR
Många kanske minns chokladbolaget Huski, som storsatsade på PR i bland annat de svenska fjällen med sina röda muggar.
Bolaget öste samtidigt pengar på sponsring av till exempel Hammarbys fotbollströjor och Formel 1-bilar.
Senaste nytt
Utgifterna drog iväg
PR:n räckte dock inte hela vägen, när intäkterna uteblev och utgifterna drog iväg, enligt Breakit.
Ägarbolaget Choki AB omsatte knappt 4 miljoner kronor under räkenskapsåret som slutade sommaren 2022, samtidigt som förlusten steg till hela 114 miljoner kronor.
Omsättningen ökade till 7 miljoner kronor medan förlusten hamnade på 79 miljoner kronor under räkenskapsåret till och med december 2023, och det var siffror som inte höll till slut.
Ägarbolaget går i konkurs
Choki AB gick därmed i konkurs förra veckan enligt uppgifter från Breakit.
“Styrelsen har under verksamhetsåret arbetat med att avveckla verksamheten. Under denna process har flera konflikter uppstått med sponsorer och sponsoravtalet”, står det i ett uthämtat dokument.
Det kommer som en följd av många problem där dotterbolaget Choki Sweden AB gick i konkurs förra våren.
Läs även:
Tveksamheter och raseri efter byggjättens konkurs. Dagens PS
Beskedet: Nästa retailbolag att gå i konkurs. Dagens PS
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.