Mobiltelefon efter mobiltelefon försvann från postombudet. Postnord anade oråd, och gillrade en fälla som fick fast pakettjuvarna.
Postnord knep paket-tjuven – gillrade fälla
Mest läst i kategorin
Mobiltelefonerna kom fram till postombudet i Karlskrona. Sen försvann de en efter en.
Lastbilen med dagens leverans registrerades av postombudet.
Men mobiltelefonerna försvann spårlöst.
MISSA INTE: Experten: Majoriteten kvinnor har inte råd att skiljas
Gillrade fälla
Därför gillrade Postnord en fälla – De skickar fem mobiltelefoner i varsitt paket, för att kunna spåra vart de tar vägen.
Ansvariga var två av Postnords “hemliga agenter”. De åkte själva ner från huvudkontoret till Karlskrona för att övervaka mobiltelefonernas gps-signaler.
Personalen är skyldig
Alla fem mobilers spårsändare hade slogs av i butiken.
Alla paket ankomstregisterades av personalen.
Utom de fem mobilerna.
De två “hemliga agenterna” satt på ett hotellrum i närheten.
Personalen på postombudet i staden hade ingen aning om att de precis gått rakt i Postnords fälla.
De går sedan in på butiken, för att inventera bland paketen.
Ägaren visade runt i butikslokalen, och kontoret.
På ägarens kontor låg öppnade kartonger huller om buller, och en påse.
Ägaren sade att han inte vet vart påsen eller kartongerna kommer ifrån.
Då klickade agenterna på en knapp, och en av telefonerna började tjuta.
Det är en spårningsfunktion, som ledde dem till påsen på kontoret.
Mycket riktigt låg alla fem mobiltelefoner i påsen.
Ägaren till butiken försökte då smita, men brottades ner av agenterna, som tillkallade polis.
Övervakningskameror visade hur butiksägaren, en 26-årig man, och hans jämnåriga butiksbiträde tog emot paketen och registrerade alla utom mobilerna som de stal.
Polisen uppskattar mobilstölderna till ett värde av 500 000 kronor.
Männen dömdes till villkorlig dom för stöld mot sitt nekande.
Läs mer om Postnord:
En miljon brev och paket är försenade eller borta
E-handeln fortsätter växa trots ekonomiska läget
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.