Miljontals brev och försändelser kommer inte fram i tid, om de alls kommer fram. Nu kräver myndigheterna svar från Postnord.
Postnord bra på mycket, men inte brev och leveranser
Mest läst i kategorin
Postnords hantering av post har havererat, enligt ansvariga myndigheten Post- och telestyrelsen, PTS.
Brev, paket och försändelser kommer för sent, eller inte alls.
Och det är miljoner leveranser som påverkas.
MISSA INTE: Hushållen har tappat 100 000 på ett år: “Förlorat årtionde”
Förtroendekris för Postnord
Emma Maraschin är enhetschef på PTS, och menar att det är allvarligt:
“Situationen riskerar att underminera förtroendet för den här tjänsten”, säger Emma Maraschin på PTS till Dagens Nyheter.
Postnord har utarbetat en riskanalys och tillhörande handlingsplan för vilka åtgärder som ska vidtas.
Antalet reklamerade försändelser stiger för varje år som går, och Postnord har ännu inte kunnat ge svar på när det hela ska vara åtgärdat.
Måste tas på allvar
PTS har kallat upp företaget i veckan för att ifrågasätta bristerna:
“PTS poängterade vikten av att man tar situationen på allvar och vänder den här utvecklingen och fick svaret att bolaget arbetar med frågan, men att det tar tid”, säger Maraschin.
Fattas tidsplan
Men det fattades en tidsplan för detta eller när åtgärderna väntas få effekt.
“När är man på banan igen? Det är det vi vill veta nu”, säger Emma Maraschin till DN.
Fakta: Post och Telestyrelsen
Post- och telestyrelsen är en statlig förvaltningsmyndighet som har ett samlat ansvar inom postområdet, och området för elektronisk kommunikation. PTS verkar under Finansdepartementet.
Läs mer om Postnord:
E-handeln fortsätter växa trots ekonomiska läget
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.