En kvinnlig redovisningskonsult misstänks ha blivit misshandlad av sin kund efter att oenigheter uppstått kring bokföringsmaterial. Kunden driver en tolkbyrå i Malmö och menar att redovisningskonsulten inte tillhandahöll företagets dokumentation.
Polisen misstänker: Kund misshandlade sin redovisningskonsult
Mest läst i kategorin
Kunden ville avsluta avtalet med redovisningskonsulten och ta del av revisionsunderlag. Redovisningskonsulten säger att kunden hade skatteskulder, vilka kunden uppmäter till “cirka 100.000 kronor”, och att denne inte ville betala in momsen.
Vidare säger hon att hon hade öroninflammation vid tidpunkten och hade svårt att överlämna kundens dokumentation på sitt kontor. Det skriver Revisionsvärlden.
Kunden hävdar att att det är redovisningskonsultens fel att skatteskulderna hade uppstått och att redovisningskonsulten var otillgänglig och inte tillhandahöll kundens papper. Enligt Revisionsvärlden skrev kunden i ett mail:
“Jag har en enda utväg kvar – att gå till ditt kontor, slå sönder dörren och ta mina papper.”
Svart bälte i Taek-Waendo
När kunden dök upp på redovisningskonsultens kontor uppstod diskussioner om ersättningar. Redovisningskonsulten säger att kundens tolkverksamhet hade obetalda fakturor på 15.000 kronor och att dessa skulle betalas innan kunden kunde erhålla dokumentationen. Kunden ska därefter ha misshandlat redovisningskonsulten.
”Misshandeln orsakade smärta samt blåmärken på huvudet, armarna och svullnader i ansiktet på målsäganden”, skriver åklagaren i det åtal Redovisningsvärlden tagit del av.
Kunden uppger att han har svart bälte i Taek-Waendo. Han menar att redovisningskonsulten attackerade honom medan han lämnade kontoret.
Efter att redovisningskonsulten gjort en polisanmälan har ett åtal upprättats vid Malmö Tingsrätt.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.