Nestlé, världens största matproducent, har i tysthet finjusterat sina plastmål – och resultaten är allt annat än upplyftande.
Plastlöftet som gick i kras: "Som 30 Eiffeltorn"
Mest läst i kategorin
När Nestlé justerade sina mål för plastförpackningar år 2022 var det få som märkte det.
Ändringen i språkbruket på deras webbplats lovade plötsligt att främst använda plast “designad för återvinning” istället för att endast använda “återvinningsbara förpackningar” – vilket var deras tidigare mål.
Det måhända att denna subtila omformulering kan låta som en småsak.
Men skillnaden innebär ytterligare 280 000 ton icke-återvinningsbart plastavfall per år.
“Staplar man det skulle det väga lika mycket som 30 Eiffeltorn eller 1 400 Frihetsgudinnor”, skriver Bloomberg.
Ordvrängeri med konsekvenser
Nestles ändrade plastlöften blev sannerligen en game changer – och inte på ett bra sätt.
Med det nya målet kan företaget fortsätta använda stora mängder plast och samtidigt stoltsera med att 83,5 procent av deras plast är “designad för återvinning”, jämfört med tidigare 51 procent som faktiskt var återvinningsbara, återanvändbara eller komposterbara.
“Om världens största multinationella företag med nästan obegränsade resurser misslyckas med att uppfylla sina löften, är något allvarligt fel med systemet”, säger Christina Dixon från Environmental Investigation Agency.
Plastberget växer
Globala plastavfallsmängder är redan skrämmande.
Varje år produceras cirka 400 miljoner ton plastavfall, och mindre än 10 procent återvinns.
FN varnar för att om trenden fortsätter, kommer denna siffra tredubblas till 1,1 miljarder ton år 2050.
Enligt Naturvårdsverket hamnar cirka 13 miljoner ton plastavfall i haven, vilket skadar både djurliv och människors hälsa.
Ett stort ansvar ligger nu på stora företag – men de har det kämpigt.
Andra företag som Unilever, Mondelez och Ferrero har också justerat sina mål till det sämre.
Orsaken?
Skyhöga råvarukostnader och investerare som pressar på lönsamhet över hållbarhet.
Infrastruktur eller företagsmissbruk?
En annan vanlig ursäkt från företag är bristen på återvinningsinfrastruktur.
Enligt Nestlé beror deras misslyckande på att det helt enkelt inte är realistiskt att nå målet på 100 procent återvinningsbara eller återanvändbara förpackningar till 2025 på grund av dessa hinder.
Men det är bara en del av problemet.
Kritiker menar att företagen måste bryta sitt beroende av förpackningar som saknar hållbara återvinningslösningar, som till exempel flerskiktsplast som används i många livsmedels- och hushållsprodukter.
Kostnaden för återvinning
Att samla in och återvinna plast är tekniskt svårt, dyrt och ofta bundet av komplexa regler.
“Om vi investerar i en anläggning och efterfrågan på materialet inte är konsekvent, gör det oss nervösa och ovilliga att spendera 40 miljoner pund på det”, säger Tim Duret från återvinningsföretaget Veolia.
“Det mer hållbara alternativet måste vara standard”, säger Sokhna Gueye, chef för förpackningar på Nestlé, och fortsätter:
“Och för att det ska bli standard måste det också vara billigare. Så på lång sikt måste återvunnen plast vara billigare än jungfruplast”.
Läs också:
Glasfiber – nu en del av näringskedjan. Dagens PS
Så krossar miljöentreprenörernas dilemma klimatmålen. Dagens PS
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.