Flera anställda på Espresso House kritiserar arbetsvillkoren hos kafékedjan – de beskriver en ohållbar situation med stress och mobbing. Bland annat arbetade en anställd 20 dagar i streck, och en annan blödde näsblod varje dag.
Personal på Espresso House: "Som en diktatur"
Mest läst i kategorin
För tre år sedan granskade Aftonbladet arbetsförhållandena på Espresso House. Nu kommer nya vittnesmål om missförhållanden på kafékedjan.
En anställd säger att hon fick sluta efter att ha kritiserat arbetsvillkoren, en annan anser sig ha blivit övergiven av sina chefer och en tredje arbetade 20 dagar i sträck för att inte lämna kollegerna i sticket.
”En av Nordens största kafékedjor har en personalpolitik som snarare påminner om en diktatur än ett modernt samhälle”, skriver en anställd i ett mejl till Aftonbladet.
“Jag har jobbat på flera shoppar och det är kaos överallt. Det är så underbemannat att det nästan alltid är kö vid dörren, beställningarna strömmar in och berget av disk bara växer”, fortsätter hon.
Blödde näsblod varje dag
Sabina, en före detta anställd, beskriver situationen på Espresso House i ett inlägg som publicerats på företagets intranät:
“Att blöda näsblod varje dag, inte få sjukskriva sig för att jag ’låter tillräckligt levande’ och att uppleva mobbning av högre uppsatta”, skriver hon i inlägget.
Sabina säger att hon länge försökt påtala problemen för cheferna på Espresso House, utan att få någon respons. Men sedan hon publicerade inlägget har hon fått gehör – Sverigechefen Stina Möller hörde av sig och ville höra Sabinas version.
“Det kändes bra, men hon påstod hela tiden att det bara var min upplevelse. Men jag vet att väldigt många har varit med om exakt samma sak”, säger Sabina till Aftonbladet.
Enligt koncernchefen på Espresso House, Anssi Thuresson, har ett flertal åtgärder genomförts under de senaste åren, men mer måste göras:
“Målet är att alla våra anställda ska trivas. Vi jobbar väldigt hårt för att det ska bli så”, sa hon till Aftonbladet.
Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.
Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.