Dagens PS

Pandemin utlöste akut brist på taxichaufförer

taxi
Taxibolagen har förarkris och behöver nyrekrytera, särskilt kvinnor välkomnas i branschen som nästan helt domineras av manliga chaufförer. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 07 juni 2022Publicerad: 07 juni 2022

“Det är ett stort problem som är uppenbart, och det eskalerar”, säger Taxiförbundets förbundsdirektör Bawer Coskun, till DN.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Mikael Åbom, vd för Taxi Stockholm, säger från sin horisont till tidningen att det behövs “några hundra chaufförer”.

På grund av krisen har taxibolagen i dag svårt på sina håll att leva upp till färdtjänstavtal, och det är även problem att få tag i taxi på obekväma tider.

De flesta taxiförare uppges vara äldre varav en dryg femtedel närmar sig pension, samtidigt som bara en bråkdel är födda på 1990-talet.

Till mer än 90 procent är taxichaufförer dessutom män.

Taxibolagen har som framgår många problem och dessa förvärrades under pandemin.

Svårt utsatt bransch under coronakrisen

Antalet körningar minskade drastiskt och konkurserna stod som spön i backen i branschen.

Taxiföretagen lever i första hand på privatresor, företagsresor och upphandlad trafik och när det nu tagit fart på nytt finns inte tillräckligt med chaufförer för att möta behoven.

Taxiförbundet föreslår att ålderskravet, som i dag är 21 år på att köra taxi, sänks till 18 för att få in fler unga förare i yrket.

ANNONS

Utöver den alarmerande bristen på chaufförer har halvledarkrisen lett till en försening av nya taxibilar, samtidigt som reglerna för färdtjänst och skolskjuts kräver att fordonen inte får vara för gamla.

“Vi behöver hela tiden nya bilar. Det är en utmaning i dag”, säger Ulf Samell, presstalesperson för Cabonline Group som står bakom taxibolag som Taxi Kurir, Sverigetaxi och Taxi Skåne, till Dagens nyheter.

Läs mer: Taxibranschen har akut brist på förare

Läs även: Bränslepriserna nära knäcka taxibolag

Läs också: Huggsexa om personal när samhället öppnar upp

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Så använder kriminella kryptovalutor
Spela klippet

Så används kryptovalutor av kriminella

Intresset för kryptovalutor har skjutit i höjden i takt med att bitcoin och andra digitala tillgångar når nya rekord. Samtidigt växer oron för att tekniken utnyttjas för olagliga syften, såsom penningtvätt. Advokat Niklas Sinander, expert på området, berättar om utmaningarna och de åtgärder som vidtas för att stävja missbruk. Attraktiv för kriminella – Kryptotillgångar har […]