Dagens PS

Pandemin utlöste akut brist på taxichaufförer

taxi
Taxibolagen har förarkris och behöver nyrekrytera, särskilt kvinnor välkomnas i branschen som nästan helt domineras av manliga chaufförer. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 07 juni 2022Publicerad: 07 juni 2022

“Det är ett stort problem som är uppenbart, och det eskalerar”, säger Taxiförbundets förbundsdirektör Bawer Coskun, till DN.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Mikael Åbom, vd för Taxi Stockholm, säger från sin horisont till tidningen att det behövs “några hundra chaufförer”.

På grund av krisen har taxibolagen i dag svårt på sina håll att leva upp till färdtjänstavtal, och det är även problem att få tag i taxi på obekväma tider.

ANNONS

De flesta taxiförare uppges vara äldre varav en dryg femtedel närmar sig pension, samtidigt som bara en bråkdel är födda på 1990-talet.

Till mer än 90 procent är taxichaufförer dessutom män.

Taxibolagen har som framgår många problem och dessa förvärrades under pandemin.

Svårt utsatt bransch under coronakrisen

Antalet körningar minskade drastiskt och konkurserna stod som spön i backen i branschen.

Taxiföretagen lever i första hand på privatresor, företagsresor och upphandlad trafik och när det nu tagit fart på nytt finns inte tillräckligt med chaufförer för att möta behoven.

Taxiförbundet föreslår att ålderskravet, som i dag är 21 år på att köra taxi, sänks till 18 för att få in fler unga förare i yrket.

ANNONS

Utöver den alarmerande bristen på chaufförer har halvledarkrisen lett till en försening av nya taxibilar, samtidigt som reglerna för färdtjänst och skolskjuts kräver att fordonen inte får vara för gamla.

“Vi behöver hela tiden nya bilar. Det är en utmaning i dag”, säger Ulf Samell, presstalesperson för Cabonline Group som står bakom taxibolag som Taxi Kurir, Sverigetaxi och Taxi Skåne, till Dagens nyheter.

Läs mer: Taxibranschen har akut brist på förare

Läs även: Bränslepriserna nära knäcka taxibolag

Läs också: Huggsexa om personal när samhället öppnar upp

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
Möt Sveriges främsta AI-experter

AI Unlocked är en koncentrerad halvdag där du möter fyra av Sveriges främsta AI-experter - för dig som vill lyfta dina affärer och gå från nyfiken till kunnig. Få 20 % rabatt med koden PSUnlocked.

Boka här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS
Spela klippet

Blir värderingen högre av notering i USA?

Klarna och andra europeiska bolag väljer att rikta sina blickar mot USA-börsen när det är dags för notering. Men att handlas på den amerikanska börsen är långt ifrån en säker väg till högre värdering. ”Financial Times har gjort en undersökning där man hade sett att av de tolv bolag man hade tittat på så hade hälften […]