Pandemin leder till stress hos cheferna. Fyra av tio känner sig stressade på grund av pandemin, visar en undersökning som tidningen Chef gjort.
Chefer under hård press – pandemin boven
Mest läst i kategorin
1367 chefer svarade i en färsk undersökning. Stressmomenten fortsätter alltså, för även under coronasommaren uppgav sex av tio chefer att de var stressade – i undersökningar gjorda av Novus och Ledarna – i juni, uppger tidningen Chef.
Så även om stressnivåerna har avtagit en del så finns de fortfarande kvar i toppen.
”Läget är inte lika akut, det signaleras en ny stabilitet från Folkhälsomyndigheten, vi vet att alla inte kommer att bli sjuka samtidigt. De flesta chefer har fått de nya rutinerna på plats och vi börjar vänja oss,” säger Susanne Rådqvist, organisationspsykolog och teamchef på Psykologpartners Sydväst.
Ökade arbetsbördor
Samtidigt har cheferna fått högre arbetsbörder efter sommaren. 63 procent uppger att det är den främsta anledningen till stressen.
”Det förvånar mig inte. Man har ju varit tvungen att dra igång parallella system, det normala i arbetsvardagen samtidigt som man uppfinner ett nytt sätt att arbeta på digitalt. Det är ju inte bara att flytta över all aktivitet på skärmen, man måste ladda om och hitta nya vägar”, säger Pär Pettersson, universitetslektor i personal- och arbetslivsvetenskap vid Högskolan Kristianstad.
Att inte träffa någon betyder istället att vi, och cheferna i högre grad, haft en allt större digital social kontakt. Inte heller det bra för att motverka stressen direkt.
”Ur ett stressteoretiskt återhämtande perspektiv är det ingen avkoppling”, säger Pär Pettersson.
När chefen är konstant uppkopplad på Zoom eller Teams så tar den sociala relationen stryk
”Man tappar i närhet till sin personal. Alla förståsigpåare säger att vi har tagit ett tekniksprång, men till vilket pris?”
Läs mer: Positiv effekt av pandemin – teknikkunskapen allt högre »
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.