För åtta år sedan predikade Cal Newport djupfokus på jobbet. Nu vill han att vi drar ner tempot avsevärt – för produktivitetens skull.
Överbelastad på jobbet? Få ut mer genom att göra mindre
Mest läst i kategorin
“Många bollar i luften” är en minst sagt sliten klyscha.
Ordspråket signalerar att du är stresstålig och bra på att hantera många parallella projekt samtidigt.
Kanske känner du dig också lite extra viktig när du hoppar mellan Slack-meddelanden, Zoom-möten och arbetsuppgifterna.
Istället riskerar du att göra både dig själv och din arbetsgivare en riktig björntjänst, menar datavetenskapsprofessorn Cal Newport.
Läs mer: Här är frågorna som imponerar på arbetsplatsen. Dagens PS
En ny arbetsfilosofi
Genom att skala av alla onödiga distraktioner kan du uppnå mer på kortare tid och med mindre ansträngning.
Det lovade Newport i boken “Deep Work” från 2016.
Nu är han aktuell med boken “Slow Productivity”, vilket också är namnet på den arbetsfilosofi som han vill sprida till omvärlden.
Missa inte: Därför har kvinnliga chefer det tuffare. Dagens PS
Senaste nytt
Mycket stress, lite verkstad
Newport hävdar att dagens kunskapsarbetare stressar mer än att faktiskt generera större vinst till företagen, skriver Wall Street Journal.
Han backar upp påståendet med data från techjätten Microsoft, som visar att många av oss tillbringar motsvarande två arbetsdagar i veckan i möten och med att svara på mejl.
Otroligt ineffektivt, om du frågar Newport.
Läs mer: Effektiva möten – enligt Jeff Bezos. Dagens PS
Säg nej
Misstaget som många gör är att ta på sig för många projekt, vilket leder till onödigt mycket administration i form av möten och synkning med andra.
Budskapet i hans nya bok är därför ungefär som för åtta år sedan: få ut mer genom att göra mindre.
Tacka nej till överbelastning på jobbet.
Fokusera istället på färre uppgifter – och bli riktigt bra på dem.
Missa inte: Varning: Det här kan rasera företagskulturen. Dagens PS
Expertens tips
Så här kan du bli bättre på att säga nej till projekt, om du redan är mitt uppe i ett annat:
Gör upp en lista tillsammans med ditt team eller chef med alla projekt som behöver göras.
Rangordna dem efter hur högt de ska prioriteras. Sätt dem lägst rangordnade på en väntelista.
Blir du sedan ombedd att ta på dig ett nytt projekt, öppna upp för diskussion kring var det ska rangordnas.
Vad kan cheferna göra åt produktionskrisen?
Produktiviteten har minskat kraftigt och kostar världen multum. Chefer bör dock inte skylla på distansarbete – utan hitta andra lösningar, föreslår experten.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.