Det dröjer med återhämtningen för tjänsteföretagen. Det konstaterar Almega när inköpschefsindex för privata sektorn presenteras.
"Oväntat trögt" – nya minus för företagen
Mest läst i kategorin
När inköpschefsindex, PMI, för den privata tjänstesektorn presenteras för november så är det nya minussiffror.
Index faller från 53,1 i oktober till 50,9 i november. Nedgången bekräftar andra data kring att återhämtningen inte tar fart i tjänstesektorn, konstaterar tjänsteföretagens organisation Almega.
”Tjänstesektorn hålls tillbaka av en svag inhemsk efterfrågan. Hushållens konsumtion står i princip stilla trots sjunkande inflation och lägre räntor”, påpekar Patrick Joyce, chefekonom hos Almega.
”Industrins efterfrågan på företagstjänster har också minskat. Ett glädjeämne är en fortsatt stark tjänsteexport”, tillägger han men ser dystra tecken i skyn.
”Mest oroande är att orderingången faller igen även om tjänsteföretagens orderstockar är betydligt högre än för ett år sedan”.
”Behövs ett lyft”
Det behövs ett lyft i inhemsk efterfrågan för återhämtningen i tjänstesektorn ska komma i gång, menar Almega.
En ljusglimt är ändå att hushållen är mer optimistiska om ekonomin än för ett år sedan.
”För att tjänstekonjunkturen ska vända upp på allvar krävs att hushållens konsumtion tar fart ordentligt de närmaste kvartalen”, säger Patrick Joyce.
När det gäller offentliga sektorn, har Almega påpekat att fler tjänsteföretagen nu deltar i upphandlingen där, men att offentlig upphandling fortfarande har brister.
Efter en rapport, bygg på enkätsvar från fler än 1 000 tjänsteföretag, menar Almega att orsaken till att fler tjänsteföretag deltar i upphandling, verkar vara för att rida ut lågkonjunkturen, inte för att det är en del av deras långsiktiga affärsnytta.
Senaste nytt
Samma problem som tidigare
”Vi ser tyvärr att samma grundproblematik som tidigare. Företagen upplever alltjämt att upphandlingarna innebär utmaningar framför allt i form av ett stort prisfokus, irrelevanta krav och en tidskrävande byråkrati”, säger Ulrica Dyrke, jurist och näringspolitisk expert i frågor om konkurrens och offentlig upphandling på Almega.
Almega ser annars stora möjligheter inom offentlig upphandling. 44 procent av landets alla upphandlingar avser tjänster.
Enligt Almegas rapport säger 73 procent av företagen som är med i upphandlingar att de ”ogärna deltar” i upphandlingar som har stort fokus på pris.
”Går åt fel håll”
”Det går dessvärre åt fel håll i detta avseende och företagen verkar faktiskt uppgivna; Som att allt handlar om pris och inte kvaliteten i leveransen. En bidragande orsak är att uppföljningar av att krav och kvalitet efterlevs under leveranstiden tyvärr fortfarande är ganska ovanliga på många håll”, säger Ulrica Dyrke.
”Risken är att engagerade och skötsamma tjänsteföretag lämnar den offentliga marknaden, vilket vore mycket olyckligt”, slår Dyrke fast.
Dags att göra mer för arbetslösa akademiker. Dagens PS
Konsultkaos efter införandet av 24-månadersregeln. Realtid
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.