Oron ökar inom lastbilsindustrin när ordrarna minskar hos bolag som Scania och Volvo. Samtidigt tvekar åkerierna att lägga nya ordrar.
Oron ökar inom lastbilsindustrin – minskade ordrar
Mest läst i kategorin
Den svenska lastbilsindustrin går fortfarande för högtryck men det kan snart komma att ändras, skriver Di.
Oron är att den nedgång som syns i andra segment i konsumenthandeln ska spridas till lastbilsindustrin.
Volvo och Scania har låga orderingångar
Både Volvo och Scania har redan låga orderingångar fyra kvartal på raken, jämfört med förra året.
”Orderingången minskar och just nu tillverkar man på en gammal orderstock. Om inte den ökar så måste man justera sin produktion och med tanke på inflation och räntor vore det konstigt om inte marknaden svalnar av”, säger Stefan Ottosson, som är vd på Sandahls logistik, ett av Sveriges största privatägda åkerier.
Den trenden märks även hos återförsäljarna, som Landrins bil i Sundsvall – “efter sommaren kan man märka att det är lite mer avvaktande från kunderna”, uppger lastbilschefen Morgan Parment.
Alltför höga siffror inom lastbilsindustrin
Analytiker har satt Volvos orderingång under det tredje kvartalet till 50 000 lastbilar. En hög siffra menar en analytiker som har pratat med Di.
”Jag kan nog tycka att 50 000 är optimistiskt. Efterfrågan och aktivitetsnivån på lastvagnsfrakt i Europa har börjat krympa och lönsamheten för åkarna kommer att bli sämre”.
Läs även: Produktionsstart: så långt kommer Volvos elektriska lastbilar
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.