Allt fler konsumenter i Sverige oroar sig för bedrägerier och söker sig därför till företag som upplevs som säkra. Det kan näringsidkare dra nytta av.
Oro för bedrägerier – då bör företag satsa på det här
Mest läst i kategorin
En majoritet bland svenska konsumenter har utsatts för bedrägerier och många oroar sig för att råka ut för bedragare. 89 procent av konsumenterna i Sverige är mer oroliga för bedrägerier nu än tidigare.
Det visar en ny studie som analysföretaget SAS Institute har genomfört.
Läs mer: Bedrägerierna har ökat: “Ingen slipper undan”
Konsumenter väljer bort företag
För företagen gäller det att vara på tårna – 6 av 10 konsumenter i Sverige uppger att de vill byta leverantör på grund av oro för bedrägerier.
De väljer hellre att vända sig till konkurrerande leverantörer som de känner förtroende för och som erbjuder bättre skydd mot bedrägerier.
“De ekonomiska konsekvenserna av bedrägerier är uppenbara, men företag löper även risken att förlora förtroendet hos konsumenterna och försämra sitt rykte om konsumenterna bara misstänker att leverantören har ett svagare skydd mot bedrägerier än vad en annan leverantör upplevs ha”, säger Stephanie Ora, globalt ansvarig för analys av finansiell brottslighet på SAS Institute.
Senaste nytt
Säkerhet – viktig konkurrensfördel
Skydd mot bedrägerier har därför blivit en kritisk konkurrensfördel för företag.
Att vinna konsumenternas förtroende blir allt svårare, men företag som kan erbjuda säkra kundupplevelser kommer att ha mycket att vinna.
“Kundupplevelsen mäts inte bara i effektivitet. Den måste balanseras med höga standarder för säkerhet och dataskydd”, säger Stephanie Ora.
Så gick undersökningen till
Studien ”Faces of Fraud” genomfördes av 3Gem Research på uppdrag av SAS Institute.
Undersökningen omfattar 13 500 konsumenter från hela världen, varav 1 000 kommer från Sverige.
Flera uppgifter i undersökningen visar hur omfattande onlinebedrägerier är i Sverige och vilken påverkan de har på konsumenter.
De vanligaste typerna av bedrägerier är försök att komma över bankinformation och personliga data, genom att ta kontakt via mobiltelefoner och mejl.
Läs även:
Våg av cyberhot: Nu krävs modernare cybersäkerhet
Undersökning: Var fjärde lurad på nätet
Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.
Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.