Efter flera rekordår väntas ökningen i år bli blygsam under shoppingeventet.
Oro för avslagen Black Friday-handel – i butiker


Mest läst i kategorin
Det här skriver Dagens Handel med hänvisning till sajten Ehandel och konstaterar att försäljningen normalt ökar 10-20 procent per år under Black Friday.
Men i år väntas det inte bli samma rusch, enligt Prisjakts Nordenchef Carl Vult von Steyern.
“I år väntar jag mig att handeln för första gången i Black Fridays historia kommer stagnera. Max 1-2 procent med max 1-2 procent i tillväxt, kanske till och med att handeln backar någon enstaka procent”, säger han.
Därmed inte sagt att e-handeln bromsar in. I en Sifo-undersökning uppger mer än var fjärde svensk, 42 procent, att de tänker göra sina inköp online i stället för butik i år på grund av bland annat risken för smittspridning i covid-19-pandemin.

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.