Dagens PS

Öresundsbron: Fler pendlare – färre lastbilar

Fler pendlare, färre lastbilar på Öresundsbron
Trafiken ökar på Öresundsbron när det gäller personbilar och pendlare. En liten minskning av godstrafiken noteras samtidigt. (Foto: Johan Nilsson/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 13 aug. 2024Publicerad: 13 aug. 2024

Nu har Öresunds-konsortiet som driver Öresundsbron redovisat första halvåret. Trafiken fortsätter att öka över sundet.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det pendlas mer och det åks mer bil över huvud taget på Öresundsbron. När det gäller godstrafiken ser man en marginell minskning.

Så kan läget på Öresundsbron sammanfattas för första halvåret 2024.

Öresundsbrons totala vägtrafik under årets första halvår steg med 3 procent jämfört med motsvarande period 2023.

 ”Pendlingen fick ett uppsving och tog extra fart under det andra kvartalet”, säger Linus Eriksson, vd för Öresundsbron.

Större intäkter

I genomsnitt hade bron 19 136 passager per dag och vägintäkterna steg med 21 miljoner danska kronor till 784 miljoner under första halvåret.

Pendlingen med bil ökade med 11,3 procent i samma jämförelse och en stor del av det kan vi ”skylla” på nya periodkortet Øresundpendlare+, vilket ger obegränsat resande till ett fast pris.

Dessutom ökade fritidstrafiken bland Øresundgo-kunderna med 4 procent under halvåret.

ANNONS

Senaste nytt

Färre lastbilar

ANNONS

Lastbilstrafiken sjönk något, en minskning med 2,6 procent jämfört med motsvarnde period förra året.

Under andra kvartalet har dock godstrafiken börjat stabiliseras.

”Godstrafiken har varit nedåtgående under nästan ett år, efter en stark trafiktillväxt i flera år. 2024 började också med avtagande trafik, men sedan april ligger den mer stabilt på förra årets nivåer”, säger Linus Eriksson.

Fler gröna fordon

Konsortiet mäter även gröna passager – fordon som drivs av el eller vätgas – och den andelen var i juni i år 12,2 procent.

Det har ökat successivt från juni 2023 då man noterade 8,4 procent som andel.

Den ökande trafiken över Öresund är i sig ett debattinlägg i diskussionen om framtida och fler fasta förbindelser över Öresund.

Där slog Trafikverket för halvannan vecka sedan fast att det inte behövs någon ny fast förbindelse, åtminstone inte innan år 2050.

Samtidigt utreds tre nya varianter av fasta förbindelser, som på svenska sidan utgår från Malmö, Landskrona respektive Helsingborg.

ANNONS

Öresundsbron/Trafik första halvåret

(Jämförelse med första halvåret 2023)

Personbilar 17 143/dag (16 573)

Godstrafik 1 862/dag (1 883)

Bussar 131/dag (127)

Totalt 19 136/dag (18 583)

(Källa: Öresundskonsortiet)

Öresundsbron/Marknadsandelar

(Marknadsandel av den samlade trafiken över Öresund)

Personbilar 86,6 procent

Godstrafik (över 6 meter) 62,5 procent

Bussar 84,3 procent

Totalt 83,6 procent

(Källa: Öresundskonsortiet)

Läs mer:

Fast förbindelse? Öresundsbron singel i 25 år till. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]