Sedan 2016 har Synsam revolutionerat marknaden för glasögon med sitt så kallade lifestyle-abonnemang. Men hur rättvist är egentligen abonnemanget för kunderna?
Optiker synas i sömmarna: Kunder känner sig lurade
Mest läst i kategorin
Synsams erbjudande som gör det möjligt för kunder att abonnera på glasögon, har enligt företaget själva varit en banbrytande innovation.
Abonnemanget innebär att kunden får minst tre par glasögon för olika behov och betalar en månadsavgift under en 24-månadersperiod.
Men trots framgången har affärsmodellen stött på kritik, då den kan vara otydlig, vilket gör att kunderna utnyttjas.
Synsam marknadsför sitt abonnemang genom att lyfta fram flera fördelar. För en genomsnittlig kostnad om cirka 500 kronor i månaden, motsvarande 6 000 kronor per år, får kunden tre par glasögon.
Detta är en attraktiv lösning jämfört med att köpa glasögon separat, där ett par kan kosta mellan 3 000 och 4 000 kronor.
Abonnemanget inkluderar även en synundersökning och möjligheten att byta glas kostnadsfritt om synen förändras, skriver Di.
Kraftig kritik
Trots de initiala framgångarna finns det frågetecken kring affärsmodellens långsiktiga hållbarhet.
En kritik som lyfts fram är att modellen är fördelaktig för bolaget, på bekostnad av kunden. Kritiker menar att kunderna inte alltid är medvetna om att abonnemanget inte är en avbetalning, och att det förlängs med ytterligare 12 månader om glasögonen byts.
Vidare har Konsumentverket påpekat att försäljningen ibland har varit mycket aggressiv, vilket ytterligare stärker bilden av att kunderna kan utnyttjas.
Senaste nytt
Känner sig lurade
Många kunder har känt sig lurade och utnyttjade av optikerjätten. Främst för att de inte förstår att man enbart hyr glasögonen, men också eftersom för att de upplever att de inte blivit informerade att bindningstiden förlängs varje gång man förnyar sina glasögon.
Om missnöjda kunder slutar förlänga sina abonnemang och nyförsäljningen minskar, kan bolaget stå inför betydande utmaningar.
Synsam, som förlitat sig på att ta intäkterna i förskott, riskerar att få svårt att upprätthålla en stabil intäktsström.
Se även:
Svenska fakturafuskare misstänks för grovt bedrägeri. Dagens PS
Topplistan: Tio länderna där man trivs bäst på jobbet. Dagens PS
Frilansskribent på Dagens PS sedan 2023 som bevakar mat, vin och krogar.
Frilansskribent på Dagens PS sedan 2023 som bevakar mat, vin och krogar.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.