Transparens och öppenhet är den nya trenden hos många bolag. Istället för att vänta på att nya regelverk ska öppna upp verksamheter tar bolagen steget på egen hand.
Öppenhet – den nya trenden hos bolagen
Mest läst i kategorin
Nuförtiden gäller det att ligga före konkurrenterna på mer än ett plan.
Transparenta leveranskedjor är en klar konkurrensfördel menar många bolag som vill göra alla sina led spårbara.
Öppenhet är viktigt
Med nöjda kunder, där allt fler efterfrågar var produkterna verkligen kommer från, är det viktigt att transparens och spårbarhet följer en gemensam linje genom alla leveranskedjor.
Avancerade streckkoder och andra digitala verktyg kan hjälpa leverantörer om och när det kommer in förfalskade varor i leveranskedjorna.
Falska varor kostar redan den globala ekonomin över 500 miljarder dollar om året och det är en siffra som bolagen vill se skäras ner avsevärt.
I slutändan handlar det om hur bäst kunna vara ärliga och öppna gentemot kunden.
Nya streckkoder
Där kommer de nya 2D-streckkoderna in i bilden.
De är den nya generationens streckkoder som inom några år ska ha tagit över de klassiska streckkoderna på ett globalt plan.
Med de nya streckkoderna kommer både bolagen och konsumenterna kunna få betydligt mer information om varorna, och därmed öka effektiviteten i samtliga kedjor.
“Vi tror att vi kan driva våra försörjningskedjor på ett sätt som ger mycket mer synlighet och som är säkrare och effektivare för konsumenten”, säger Bob Carpenter, vd för streckkodsorganisationen GS1 US.
Nya regler
Bob Carpenter hjälper bolagen att gå över till de nya streckkoderna så att de samtidigt blir mer transparenta. Det sker samtidigt som tillsynsmyndigheter och lagstiftare arbetar hårt med att införa nya spårbarhetsregler för till exempel livsmedel och textilier, berättar Fast Company.
Men istället för att sitta och vänta på att spårbarheten ska gälla överallt så tar bolagen alltså saken i egna händer och arbetar aktivt för att företagsklimatet ska bli ännu öppnare.
Läs även:
Bolagens anställda har låg EQ – halkar efter. Dagens PS
Oljebolagen badar i cash – nobbar bankerna. Dagens PS
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.