Starköl, skolstart och pizzakartonger. Ingen bra kombo. I varje fall enligt Konsumentverket som tvingat Åbro att tvärstoppa en kampanj.
Ölreklam på pizzan – där gick gränsen
Mest läst i kategorin
I fokus för det här caset står Systembolagets billigaste öl, 50-centilitersversionen av Ey´Bro från Åbro, tidigare såld enbart i 33 centiliters burkar.
1 juni kom halvlitern och som en del i lanseringen av den anlita Åbro företaget Twizzly för att, för övrigt för tredje gången, skapa en pizzakartong som gjorde reklam för ölet i några av Sveriges största studentstäder, skriver Beernews.
På Twizzlys hemsida lyfte fram kampanjen för Åbro och Ey´Bro:
”Lagom till skolstart lanserar Ey’Bro sitt nya format 50 cl och väljer att gå med brandade pizzakartonger för tredje året i rad. Kampanjen riktar sig mot studenter och löper under 4 veckor i fem av Sveriges största studentstäder; Uppsala, Lund, Linköping, Örebro och Jönköping”, meddelade Twizzly i en numera borttagen text.
Skarp kritik
Bredvid texten fanns en bild av de brandade pizzakartongerna med ett antal 50 cl-burkar och texten ”Ey´Bro 50 cl finns nu på Systembolaget!”
Konsumentverket riktade snabbt skarp kritik mot Åbro eftersom kampanjen tydligt vänder sig till en ung målgrupp, under 25 år, och därmed är ett brott mot alkohollagen.
”Marknadsföringen är placerad på en pizzakartong. Valet av plats för marknadsföringen får anses vara en plats där en konsument vanligtvis inte förväntar sig marknadsföring, och framför allt inte alkoholmarknadsföring. Placeringen av marknadsföringen får därmed anses väcka särskild uppmärksamhet. Konsumentverket bedömer att utformningen av marknadsföringen får anses påträngande och uppsökande på ett sätt som inte är förenligt med måttfullhetskravet i alkohollagen”, slår Konsumentverket fast.
Upphörde genast
Åbro svarade snabbt och gjorde en promillehaltig pudel.
”Även att vi inte helt delar Konsumentverkets inställning i saken, har vi fattat beslut om att genast upphöra med marknadsföring av produkten/varumärket Ey ́bro på det sätt som beskrivs”, var Åbros besked.
Läs mer:
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.