Dagens PS

Ölreklam på pizzan – där gick gränsen

Åbro tvingas dra tillbaka kampanj på pizzakartonger
Systembolaget – rätt plats för starkölsburkar. Pizzakartonger – fel plats. Nu drar Åbro tillbaka sin kampanj riktad till studenter. (Foto: Johan Nilsson/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 13 sep. 2024Publicerad: 13 sep. 2024

Starköl, skolstart och pizzakartonger. Ingen bra kombo. I varje fall enligt Konsumentverket som tvingat Åbro att tvärstoppa en kampanj.

ANNONS

Mest läst i kategorin

I fokus för det här caset står Systembolagets billigaste öl, 50-centilitersversionen av Ey´Bro från Åbro, tidigare såld enbart i 33 centiliters burkar.

1 juni kom halvlitern och som en del i lanseringen av den anlita Åbro företaget Twizzly för att, för övrigt för tredje gången, skapa en pizzakartong som gjorde reklam för ölet i några av Sveriges största studentstäder, skriver Beernews.

På Twizzlys hemsida lyfte fram kampanjen för Åbro och Ey´Bro:

”Lagom till skolstart lanserar Ey’Bro sitt nya format 50 cl och väljer att gå med brandade pizzakartonger för tredje året i rad. Kampanjen riktar sig mot studenter och löper under 4 veckor i fem av Sveriges största studentstäder; Uppsala, Lund, Linköping, Örebro och Jönköping”, meddelade Twizzly i en numera borttagen text.

Skarp kritik

Bredvid texten fanns en bild av de brandade pizzakartongerna med ett antal 50 cl-burkar och texten ”Ey´Bro 50 cl finns nu på Systembolaget!”

Konsumentverket riktade snabbt skarp kritik mot Åbro eftersom kampanjen tydligt vänder sig till en ung målgrupp, under 25 år, och därmed är ett brott mot alkohollagen.

”Marknadsföringen är placerad på en pizzakartong. Valet av plats för marknadsföringen får anses vara en plats där en konsument vanligtvis inte förväntar sig marknadsföring, och framför allt inte alkoholmarknadsföring. Placeringen av marknadsföringen får därmed anses väcka särskild uppmärksamhet. Konsumentverket bedömer att utformningen av marknadsföringen får anses påträngande och uppsökande på ett sätt som inte är förenligt med måttfullhetskravet i alkohollagen”, slår Konsumentverket fast.

Upphörde genast

ANNONS

Åbro svarade snabbt och gjorde en promillehaltig pudel.

”Även att vi inte helt delar Konsumentverkets inställning i saken, har vi fattat beslut om att genast upphöra med marknadsföring av produkten/varumärket Ey ́bro på det sätt som beskrivs”, var Åbros besked.

Läs mer:

Företagarna: “Ta bort matkravet på krogen”. Dagens PS

Hen dricker mest på jobbet. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]