Trots en ökad omsättning har lönsamheten inte fungerat på ett decennium. Nu lämnar Matsmart Storbritannien – och dess grundare sin vd-post.
Oklart för Matsmart – lämnar Storbritannien
Mest läst i kategorin
Matsmart är e-handeln som byggt sitt varumärke kring varor som på ett eller annat sätt passerat sitt bäst före datum.
Det kan till exempel handla om utgående produkter, konkurspartier, varor med tryckfel eller sådant som av andra skäl inte går att sälja till ordinarie pris.
Sedan säljer Matsmart, med profilen som ”maträddare”, varorna i sin e-handel till reducerade priser.
Under tio år har Matsmart arbetat med att lansera och sedan etablera e-handelsprojektet. I dag finns bolaget i Sverige, övriga Norden och Tyskland.
Man har också gjort en satsning i Storbritannien som man denna torsdag ger besked om att man lämnar.
Inte nära lönsamhet
Problemet har aldrig varit produkterna på översta hyllan utan resultatet på nedersta raden.
Trots ökad omsättning har man helt enkelt inte närmat sig lönsamhet på ett decennium.
Förra året omsatte Matsmart 889 miljoner kronor, med en förlust på 422 miljoner, vilket tvingat bolaget att be ägarna om mera pengar i ett antal omgångar.
Upprepade tillskott
Senaste tillskottet kom hösten under 2022 då Matsmart tog in 400 miljoner kronor från sina ägare.
Bakom Matsmart finns investerare som SEB Private Equity, Exor Capital, Gullspång Re:food Invest, Northzone, Norrsken VC, Blume Equity, Ingka Group, IKEA och tyska LeadX Capital.
Tidigare i år tog Matsmart in Kris Beyens från Wolt, tidigare på Skyscanner, som ny styrelseordförande.
”Vi har hög tillväxttakt på Europas stora marknader Tyskland och Storbritannien och vi tar oss stadigt närmare lönsamhet i Norden”, sade Karl Andersson, vd och grundare, då.
Svår marknad
Nu lämnar bolaget Storbritannien och Karl Andersson kliver av vd-posten.
Kanske lämnade Matsmart en omedveten hint om det tidigare i veckan då ett pressmeddelande talade om de tuffa tiderna?
”Sämre tider påverkar våra köpvanor. Svenskarna handlar mer varor med korta datum – men köp av miljömärkta varor minskar”, skrev Matsmart då.
Paradoxen som fäller
Paradoxen är att fler handlar mat till nedsatta priser och att det drabbar e-handeln som har det som affärsidé.
Svenskarna handlar till röda priser, men gör det i den dagligvaruhandel som nu slåss med samma medel Matsmart har till buds.
”39 procent av svenskarna uppger att de köper mer mat med korta datum nu, jämfört med vad de gjorde för ett år sen. 59 procent handlar även mer mat på nedsatt pris”, tvingades Matsmart konstatera med dubbla känslor.
Får en styrelsepost
Nu blir den praktiska konsekvensen att Peter Beckius blir ensam vd och att grundaren Karl Andersson får nöja sig med en styrelsepost.
Att man samtidigt som det sker, lämnar beskedet att den nyligen inledda satsningen i Storbritannien avbryts, kan enligt Breakit bero på att ägarna dragit i nödbromsen.
”Annorlunda idag”
Att uppförsbacken möjligen lutar ännu kraftigare i antalet grader motlut intygar Peter Beckius.
“Marknadsläget är radikalt annorlunda idag än för ett par år sedan”, säger han.
“Det är extremt svårt, för att inte säga omöjligt, att finansiera långsiktiga tillväxtcase.”
Nu ska bolaget koncentrera sig på Norden och Tyskland och hävdar att man på dessa marknader ”har finansiell lönsamhet inom räckhåll”.
Relaterade artiklar:
Omsättningen ökar – och förlusten för Matsmart
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.