Europa riskerar att bli alltför beroende av kinesiska elbilsbatterier, varnar sydkoreansk industrichef, uppger FT. Bloomberg skriver att EU nu presenterar en ny säkerhetsstrategi för att möta teknikhotet från bland annat Kina.
Ökat teknikhot från Kina – så agerar EU
Mest läst i kategorin
De kinesiska företagens marknadsandel för elbilsbatterier i Europa väntas öka från 30 till 50 procent 2027, enligt UBS-analytiker.
Samtidigt som de europeiska biltillverkarna ökar sin import av billiga kinesiska batterier är förväntan att de sydkoreanska företagens andel i Europa sjunker från 60 till 40 procent.
“Alla jag pratar med i europeiska regeringar talar om ‘riskminskning'”, säger Min-suk Sung, kommersiell chef för den sydkoreanska batteritillverkaren SK On, till Financial Times.
Tim Bush, batterianalytiker på UBS, varnar i tidningen för ett gap mellan utbud och efterfrågan som kortsiktigt kommer att täckas av en kinesisk batteriexport.
EU presenterar ny säkerhetsstrategi
“Européerna lägger alla sina pengar på oerfarna lokala nya aktörer som Northvolt, medan koreanska batteriföretag inte utökar sina investeringar i europeisk kapacitet eftersom de subventioner som finns tillgängliga i USA gör det så mycket mer attraktivt”, säger han.
“De kinesiska biltillverkare jag talar med vill alla växa utanför Kina”, förklarar Min-suk Sung.
EU agerar nu för att möta teknikhotet från bland annat Kina, Ryssland och även USA.
På onsdag lägger EU:s verkställande organ fram flera förslag på regler om skärpt exportkontroll och som ska blockera utländska investeringar i känsliga branscher, berättar Bloomberg.
EU-kommissionens nya säkerhetsstrategi innehåller också planer på att inrätta en fond för egen utveckling av teknik som kan tjäna både militära och civila syften, framgår det.
Den nya strategin syftar till att ta itu med “risker för EU:s ekonomiska säkerhet, samtidigt som man säkerställer att EU förblir en mycket attraktiv destination för företag och investeringar”, enligt utkastet, som fortfarande kan komma att ändras, berättar nyhetsbyrån.
Vidare heter det att målet är att stärka EU:s och medlemsländernas förmåga att ta itu med “pågående riskbedömningar relaterade till leveranskedjor, teknik, infrastruktur och ekonomiskt tvång”.
Läs även: Kinas billiga elbilar hotar hel bransch i Europa Dagens PS
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.